dilluns, 29 de maig del 2023

Lectura 5, Llegir a la pantalla

 Llegir a la pantalla 

Breu resum de la lectura 

En aquest article "Llegir a la pantalla", Pilar Pérez Esteve reflexiona sobre els nous formats de lectura creixents i que els infants utilitzen tenen a l'abast. Al principi l'autora fa una pregunta molt important: enyorem el tacte del paper o l'emoció del relat? És a partir d'aquí com començaintroduir els nous formats de lectura per als més petits: amb pantalles, sons, objectes que cauen, en definitiva, una lectura amb interacció. No hem d'excloure els formats sinó saber-los "llegir", aprendre a aprendre de nou. Cal saber com funcionen, un blog, una web, un fòrum... I a partir d'aquí ensenyar als infants a discernir entre què és garbuix hipertextual i el que no, les fonts fiables i fidedignes i les que no. L'autora conclou en què no hem de vetar aquests nous aprenentatges recordant els moments i les emocions que ens brindaven els llibres de paper, sinó acompanyar al nostre alumnat en aquest nou procés, ensenyar-los a reflexionar i no a passar d'una pantalla a una altra sense aturar-se a pensar. L'acompanyament és fonamental. 

 

Pregunta per a l’autor en base al text 

Com podem conscienciar que les pantalles, encara que siguin de lectura i interactives necessiten un acompanyament i supervisió adulta? Creus que hi ha famílies o escoles que no tenen en compte el fet que els infants es poden perdre en el garbuix hipertextual i que això pot tenir conseqüències greus? 


Comentari personal  

La lectura m'ha semblat d'allò més interessant perquè reflexiona tenint en compte tant les opinions adultes com les opinions dels infants. Crec que està molt que l'autora es pregunti si realment enyorem el tacte del paper o l'emoció del relat? Crec que en un món on les pantalles ens ho donen tot fet, el relat perd molta emoció. A mi m'agrada molt llegir, a vegades no m'aguanto les ganes i he de saltar-me línies, llegir el què passarà i llavors llegir el què m'he saltat. I és això el que m'agrada de la lectura, aquestes ganes, aquest esperar, aquest delit... No trobo que les pantalles tinguin aquesta emoció. D'acord que entretenen, però jo personalment per entretenir-me ja tinc l'Instagram. Si llegeixo és per gust, i em fa por que això es perdi... Sigui com sigui, és cert que cal adaptar-se als nous temps. Potser hauria estat que parlés de com fer-ho per ensenyar a utilitzar aquests recursos, però en general no m'ha faltat res a l'article. 


Paraules clau 

- Noves alfabetitzacions 

- Lectura digital 

- Acompanyament 

- Diferents formats 

- Competències TIC i lingüística. 

 

Imatge + Enllaç amb la font de la imatge 

 

Beneficios del adecuado diseño de cuentos digitales. (2021, junio). Gobierno de España. https://www.educacionyfp.gob.es/mc/sgctie/comunicacion/blog/2021/junio2021/cuentos.html 

 

Opcional: enllaç a alguna pàgina interessant que tracta el mateix tema 

Beneficios del adecuado diseño de cuentos digitales. (2021, junio). Gobierno de España. https://www.educacionyfp.gob.es/mc/sgctie/comunicacion/blog/2021/junio2021/cuentos.html 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...