La lectura destaca diversos recursos per a millorar la comunicació amb els infants i fomentar el desenvolupament del llenguatge. És important valorar les intencions comunicatives dels nens i nenes i mantenir una mirada atenta i una proximitat adequada durant les interaccions. L'escolta activa ha de centrar-se tant en l'expressió verbal com en l'expressió emocional i corporal dels infants. També és crucial que els educadors parlin amb claredat, articulant bé les paraules, a una velocitat adequada i amb una entonació natural.
Observar-se a través de la filmació de les activitats diàries pot proporcionar informació valuosa sobre la manera de comunicar-se i permetre ajustar-la segons les necessitats. La veu dels educadors té un impacte directe en els infants, i és important que reflecteixi acollida, seguretat i afecte. La consciència de les emocions que transmet la veu és fonamental. S'encoratja a cercar altres recursos en lloc d'elevar el volum de la veu en situacions de soroll, com canviar d'activitat o crear moments de silenci.
És essencial considerar les condicions sonores de l'aula i evitar tenir música de fons constantment. Les narracions de contes poden realitzar-se sense suport visual, centrant-se en l'expressivitat, el gest i la veu, establint una connexió directa amb els infants. Quan un infant presenta dificultats de parla o llenguatge, és important considerar la seva audició i comparar-la amb la dels altres. En aquest cas, és recomanable compartir les preocupacions amb la família de manera respectuosa. És essencial utilitzar un llenguatge respectuós envers les famílies, els infants i un mateix, evitant generalitzacions negatives i afavorint el reconeixement dels esforços individuals.
Durant les meves pràctiques a una escola bressol, vaig tenir l'oportunitat de posar en pràctica les idees exposades en el text i vaig poder confirmar la seva veracitat. Vaig treballar amb infants de 2 a 3 anys i vaig adonar-me que la comunicació era clau per a la interacció efectiva amb ells. Vaig aplicar els recursos comunicatius suggerits, com ara donar importància a recollir i valorar les intencions comunicatives dels infants, mantenir una adequada proximitat física i observar la seva expressió facial i corporal mentre parlaven. A més, em vaig esforçar per escoltar-los de manera global, captant les seves emocions i missatges lingüístics. Mitjançant aquestes pràctiques vaig observar com els infants s'expressaven amb més confiança i desenvolupaven millor les seves habilitats lingüístiques. Vaig comprendre la importància de valorar cada individu i adaptar la comunicació a les seves necessitats específiques. La meva experiència a les pràctiques va confirmar la importància d'una comunicació sensible i adequada per a l'aprenentatge i el desenvolupament dels infants.
Si tingués l’oportunitat de preguntar a l’autora directament, m’agradaria fer-li les següents preguntes:
Quins recursos comunicatius són recomanables quan ens comuniquem amb infants que tenen dificultats per expressar-se o rebre el missatge?
Com podem evitar les disfonies i cuidar la nostra veu en l'entorn escolar?
Finalment, destaco 5 paraules que considero claus de la lectura: comunicació, expressió, veu, entorn i observar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada