dimarts, 25 d’abril del 2023

 LECTURA 2C: LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL

  1. Breu síntesi de la lectura

La lectura comença parlant-nos de l’alfabetització, aquesta no només passa a l’aula sinó que també a la família, al carrer i en altres contextos no escolars … Tot i això són les pràctiques pedagògiques del docent han de garantir l’adquisició dels coneixements que es donen quan llegim per a poder entendre els sentits dels textos i quan s’escriu per a produir textos amb sentit. 


A continuació el text ens comença a parlar de la lectura compartida , aquesta és considerada molt significativa en el desenvolupament cognitiu temprà en general i lingüístic en particular. Gràcies a aquestes els nens adquireixen habilitats i ferramentes prèvies importants. Aquesta incrementa el vocabulari dels infants i posteriorment millora l’ortografia, comprensió lectora … Un exemple que ens posa és el següent: la quantitat de temps que els infants d’entre 1 i 3 anys passen escoltant històries està relacionat estretament amb les seves destreses lingüístiques als 5 anys i la seva comprensió lectora als 7. 


A l’aula hi ha situacions de lectura compartida quan el mestre i els alumnes cooperen en la tasca de llegir i aprendre amb un text que poden veure tots i totes a la vegada. Aquí podrem trobar situacions dialògiques, situacions en les quals els alumnes i els docents interactuen perquè ho ha volgut aquest o perquè ho han volgut els alumnes per a fer preguntes i donar resposta sobre el que llegeixen i mentre ho fan. 


Continua dient-nos que hem de tenir en compte quatre factors, el primer la freqüència, la lectura compartida ha de ser una pràctica que es faci seguidament. El segon és l’edat, ja que a partir dels catorze mesos s’ha vist que ja pot tenir efecte. El tercer es refereix a les característiques dels llibres, aquests han de ser grans, amb lletres grans i dibuixos que es relacionin amb la història. Per últim tenim les interaccions, la mestra ha de poder posar en pràctica diferents estratègies interactives.  





  1. Relació amb algun aspecte de la vida

Aquesta lectura m’ha fet recordar a les pràctiques d’aquest any, ja que la meva tutora ens va aconsellar fer les nostres intervencions a partir de contes o àlbums il·lustrats, i ens va donar també el consell de què fossin llibres amb la lletra gran perquè els poguessin veure tots, que fossin atractius… Aquesta lectura m’ha estret diferents records que tenia amagats i m’ha teleportat a quan era petita i anava a primària , els reis sempre ens portaven a classe un llibre i fèiem lectura compartida entre tots i totes i després se'ns donava l’espai per a fer preguntes sobre el llibre o dir el nostre pensament. També a primària fèiem excursions a la biblioteca i un cop fins i tot vam conèixer a l’autora d’un llibre i li vam poder fer les preguntes que ens sorgissin o comentaris i penso que va estar una experiència molt divertida i enriquidora, tant que me'n recordo anys després… 



  1. Formular una pregunta que faríem a l’autor 

Si haguessis de recomanar un llibre per a una aula d’infantil, quin seria?



  1. ⅗ paraules clau

  • llenguatge oral

  • lectura compartida

  • comprensió lectora


Font: https://ludotecaduendeaventura.es/fomenta-la-lectura-en-los-ninos-pequenos/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...