La asamblea de clase en educación infantil: Un espacio para crecer como grupo. |
1. Resum de la lectura. L’etapa d’Educació Infantil té un valor educatiu immens i l’assemblea té un paper molt important dins l’àmbit d’Infantil perquè ajudarà als més petits i petites a desenvolupar la seva intel·ligència interpersonal i intrapersonal, però, sobretot, la interpersonal, on socialitzaran i aprendran la competència en comunicació lingüística en l’etapa dels zero als sis anys afegint un valor educatiu i formatiu a l’Educació Infantil. Tanmateix, és important ressaltar la comunicació interpersonal entre infants, però també s’ha de fomentar la comunicació i, per tant, la relació entre el personal docent i els infants, fet que promourà la creativitat dels més petits i petites. El personal docent ha d’estar altament qualificat i haurà d’oferir espais d’experimentació i autonomia que els hi permetin enfrontar-se al món real on hauran d’aprendre a: explorar, conèixer, valorar, compartir i crear, entre d’altres. Tot i això, existeixen massa dificultats a l’hora de comunicar-se un grup d’Educació Infantil, és a dir, els infants són éssers egocèntrics que comencen a aprendre a conviure amb altres persones i a compartir, a poc a poc. Per tant, fer reunions d’iguals és necessari perquè ajudarà l’alumnat a millorar les seves habilitats cíviques, ser una persona assertiva i tenir una escolta activa. No obstant això, el tema principal és "l'assamblea", un espai per aprendre a parlar, escoltar i construir coneixements i aprenentatges. Aquest espai ha de ser viu on es desenvoluparà la capacitat d'avançar i créixer a través del conflicte. Com bé explica la Revista Ibero-americana de Educaçao (2016, vol. 71, p. 138) Cuando hablamos de asamblea en Educación Infantil nos referimos a aquellos momentos en que el grupo se ha reunido en un espacio destinado a ello con el fin de poner en común distintas cuestiones. Al cap i a la fi, plantejar assemblees pot considerar-se complicat pel que fa a l'edat dels infants, però és tot el contrari, no les hem de confondre com a un debat d'adults, és a dir, pot estar relacionat amb contes, cançons, jocs, joguines, etc. És tot un desafiament per al personal docent mantenir el sentit educatiu dins de les assemblees generant un ambient d'Ensenyament-Aprenentatge. A més, per a Piaget y Heller (1968) una de las metas del desarrollo es el logro de la autonomía. Es en la edad infantil cuando el niño se inicia en ella, así como en la cooperación, colaboración y participación. Per una banda, el text esposa la importància d’elaborar i crear normes de convivència a l’aula, sobretot la relació entre l’alumnat basat en el respecte i l’ús dels materials de l’aula. Tot i això, sorgeixen conflictes a l’aula i a l’assemblea, per tant, com a docents hem de crear-ne un espai per què resolguin els seus conflictes d’una manera pacífica, fent de mediadors i mediadores davant els infants. Hem de fer saber i fer conscients els infants de tot allò que no facin bé davant un company o companya de classe. Així doncs, és important crear espais per afavorir la comunicació dels infants entre iguals, contra més edat, més autonomia tindran els infants. Com a docents hem de ser professionals i estar a l’altura de portar a terme aquestes situacions pensant sempre a afavorir els aprenentatges dels més petits i les més petites, creant una educació de qualitat. |
2. Relació entre text i vivència personal. Les assemblees no són molt habituals en Educació Infantil, tot i això, tampoc són massa reconegudes i fetes a cursos més avançats. Quan estudiava al Cicle Formatiu de Grau Superior d’Educació Infantil vam fer bastant xerrades i debats, tant per debatre qüestions d’aula com per treballar aspectes tècnics d’una assignatura. Tot això, considero que no s’ha donat valor a les assemblees al llarg de la meva trajectòria com a estudiant fins ara, sempre ha predominat la comunicació escrita més que la verbal.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada