dilluns, 24 d’abril del 2023

LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO

 Breu resum de la lectura 

La lectura de Susana Sánchez i Carmen González aborda la importància de l'assemblea a les aules d'infantil, de 0 a 6 anys com a eina educativa. L'assemblea s'entén com un projecte interdisciplinari que desenvolupa competències socials i cíviques així com la comunicació lingüística. En aquesta els infants van assimilant valors i regles tan culturals, propis del seu grup. Aquest espai ric de comunicació també promou el desenvolupament de l'autonomia moral, perquè els infants aprenguin sobre si mateixos, a resoldre conflictes, entre d'altres. 
 
L'assemblea no és només per a la segona infància, sinó que aquesta pot prendre diferents formats: per una banda, la conversa plurigestionada, que es realitza entre grups d'iguals i és moderada per docents. Per altra banda, per infants més grans l'assemblea anirà prenent un caire més autònom i participatiu. 
 
Amb tot, perquè l'assemblea sigui real i es pugui dur a terme, cal tenir en compte dos puntals: el professorat i el seu rol, i un context que brindi oportunitats reals per al diàleg obert i controlat. 
 
En primer lloc, la relació entre el professorat i els infants és clau. És rellevant recordar la teoria de la bastida, on el docent acompanya a l'alumne fins que aquest va adquirint autonomia. L'actuació docent es basa en l'escolta, en proporcionar contextos rics en aprenentatge i en crear situacions de diàleg real. També és important que una vegada aquest clima estigui establert, si cal, el docent moderi. L'article parla també sobre la importància de comentar posteriorment els temes que han anat sorgint al llarg de l'assemblea. 
 
En conclusió, l'assemblea és un espai per aprendre, parlar, construir-se, i assumir aspectes socials i culturals. S'assumeixen també en aquesta el treball en equip, la resolució de conflictes, la gestió dels torns de paraula i la presa de decisions, globalitzat com: la comunicació. 

 

Pregunta per a l’autor en base al text 

Com podem fer que tots els infants tinguin cabuda i repercussió de l'assemblea, i no només aquells que són extravertits o els que estan predisposats i motivats a participar-hi activament. 

 

Comentari personal (m’ha semblat interessant perquè..., m’ha semblat que un dels aspectes que aborda hauria hagut d’ampliar-se més perquè..., m’ha sorprès que un dels aspectes que explora sigui tan important ja que a la meva experiència...) 

Aquest article m'ha semblat interessant sobretot perquè complementa la lectura anterior que vaig fer: "El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria", de Xavier Fontich. En aquest cas, però, jo m'he focalitzat més en la meva experiència dels 0 als 6 anys. Recordo de les meves aules els espais més oberts, on em passava llargues hores jugant. També recordo les classes de música. No recordo moments a les cadires amb els braços a la taula, tot i que sí que van existir aquests moments. Això m'ha portat molt a reflexionar en què, de moments assemblearis, quan som infants, en fem constantment. Els fem i els creem en funció de les nostres necessitats. Per exemple, recordo estones molt extenses al pati parlant amb les companyes sobre com s'havien de fer les "boletes" de sorra fina. Seure, debatre, comentar, explicar-nos, i les docents els miraven i s'asseguraven que tot estigués bé. Penso que aquests moments també esdevenen assemblea, encara que no sigui del tot formalitzada. L'article m'ha semblat molt interessant, ja que m'agrada molt estudiar sempre la perspectiva sociocultural de tots els fets que ens envolten. Malgrat això, m'hauria agradat que les autores profunditzessin més en com realment crear debats oberts reals, amb preguntes realment obertes. Més eines potser. 

Paraules clau 

  • Interacció  

  • Rol docent (moderació) 

  • Competència social, cívica i de comunicació lingüística 

  • Assemblea 

  • Pràctiques d’aula  

 

Imatge + Enllaç amb la font de la imatge 

 

 

Esteban, E. (2021). Asamblea escolar: por qué es importante para los niños. Guiainfantil.com. https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/escuela-colegio/asamblea-escolar-por-que-es-importante-para-los-ninos/ 


Opcional: enllaç a alguna pàgina interessant que tracta el mateix tema 

Xirgo Marquès, L. (2020). L’assemblea a l'aula d'educació infantil. Una proposta per fomentar la competència comunicativa a una aula plurilingüe. 

 

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...