- Resum
L'article "El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys" de Dolors Blanch i Leonor Blanch explora com es fomenta l'autonomia a les aules d'educació infantil. Destaca la importància de proporcionar un ambient adequat perquè els infants puguin aprendre i desenvolupar-se. El mestre o guia ha de deixar de banda les lliçons magistrals i convertir-se en un orientador que permeti als infants actuar de manera autònoma. L'autora Maria Montessori sosté que tots els infants passen per les mateixes etapes de desenvolupament i que el coneixement que adquireixin dependrà de l'entorn i les persones que els envolten.
L'article ressalta diversos conceptes clau per fomentar i adquirir autonomia a l'aula. L'experimentació és essencial, i és important que l'espai i els materials estiguin preparats per a les necessitats dels infants. Els materials autocorrectius són útils perquè els infants aprenguin de l'error i adquireixin autonomia i confiança en si mateixos. La llibertat i l'autocontrol són també importants per al creixement de l'infant, així com establir límits i fomentar el respecte a través de les normes de convivència.
El factor temps també és destacat, ja que els infants necessiten temps per practicar, millorar i concentrar-se. A l'aula Montessori, s'estableix un temps de treball de tres hores al matí, i es segueix una corba de treball que comença amb materials senzills i progressa cap a materials més complexos. També es defensa que si un infant desitja continuar experimentant a la tarda, se li hauria de permetre per fomentar la motivació i la llibertat de tria.
L'article subratlla que el treball està dissenyat en funció de les capacitats i necessitats de cada infant, i ofereix una gran varietat de temes com geografia, art o història. S'explora una experiència concreta d'una escola Montessori a Madrid, on l'adult acompanya i guia els infants per fomentar la seva autonomia natural. Es destaca que tot i les diferències entre els infants, és important observar el seu nivell de desenvolupament per oferir-los l'orientació adequada.
L'article presenta un quadre que descriu el cicle evolutiu cap a la maduresa infantil, amb conceptes com autocontrol, oportunitats, elecció, treball, repetició, interès i concentració. Es destaca que el grau d'autonomia està vinculat amb la responsabilitat i es subratlla la importància de proposar reptes diaris perquè els infants puguin anar adquirint autonomia de manera progressiva.
- Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
Com podem fer servir l’oral per dur a terme l’acompanyament dels infants?
- Comentari personal
Durant el Pràcticum II, que l’he dut a terme a una escola bressol, he observat la gran importància que se li dona a l’atuonomia dels infants. Tot el que fan és rutinari perquè el propi infant es pugui avançar als esdeveniments i les educadores no hagin d’estar a sobre de cada nen perquè facin les coses. A més a més, tot el material està adaptat perquè no necessitin constantment l’ajuda de ningú i puguin fer allò que necessiten o desitgen sense dependre d’algú.
Paraules clau: Observació, error, experimentació, llibertat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada