Aquest article de les autores Mª del Pilar Fernández Martínez i Isabel M. Gallardo Fernández ens mostra una investigació que es realitza en una aula d’EI amb infants de 5 anys a partir d’un projecte que es du a terme a l’aula sobre el cos humà.
Dur a terme projectes, en aquest cas en Educació Infantil, implica comunicar-se i relacionar-se entre les persones presents a l’aula, compartint coneixements previs i construint coneixements de manera conjunta.
Primer de tot, es mostra la rellevància que té l’espai d’aprenentatge, ja que perquè aquest sigui més ric, l’espai i l’ambient també han de ser-ho. L’espai va més enllà d’un lloc físic, per tant, s’ha de crear un entorn que motivi l’alumnat, que desperti la seva curiositat i faciliti l’adquisició de sabers i les relacions entre els/les membres presents.
Seguidament, es destaca que el projecte sobre el cos humà ha estat escollit per l’alumnat, ja que la mestra va preguntar sobre quin tema volien saber més i aprofundir i per majoria va sortir aquesta temàtica. Per tant, la mestra té en compte el protagonisme i la veu de l’alumnat, fent-los/les participar. Un cop ha estat escollida la temàtica, es formula la pregunta “què volem saber del tema?” per posteriorment buscar informació i finalment, presentar allò que han après.
Per concloure aquest resum, el treball per projecte pot resultar enriquidor i beneficiós en l’aprenentatge i desenvolupament dels infants, ja que aquest ofereix un rol més protagonista i participatiu a l’alumnat, on és necessària la comunicació i el diàleg i les aportacions de cadascun/a. D’aquesta manera, l’infant pot escollir quin tema vol tractar i pot compartir aquelles preguntes que li venen al cap quan es parla del tema. Així doncs, s’estableix un aprenentatge conjunt i possible gràcies a totes les persones que han sigut part del projecte.
Una frase que trobo a destacar d’aquesta lectura és “Para cambiar la escuela infantil es necesario que las prácticas docentes cambien”. Aquesta frase mostra que la tasca docent és un aspecte clau per iniciar el canvi i la seva actitud i metodologia és un factor que determina la qualitat del procés d’ensenyament-aprenentatge.
Paraules clau: treball per projectes, llenguatge, comunicació, espai.
https://escolamontagut.cat/iniciem-el-treball-per-projectes/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada