El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys
1. Síntesi
L’article ens explica com es treballa l’autonomia a les
aules de tres a sis anys. Per oferir
autonomia cal brindar l’ambient adequat per tal que puguin aprendre i
desenvolupar-se. El mestre ha de ser un guia, sense impartir lliçons
magistrals, orientant i deixant actuar. Maria Montessori destaca que tots els
infants passen per les mateixes etapes de desenvolupament. El coneixement que assoliran
dependrà de l’entorn on neixi i les persones que l’envolten. L’interès per
aprendre serà el camí a l’autonomia, els infants tenen una perspectiva molt
diferent de nosaltres sobre el món i s’ha de tenir en compte. L’article cita
conceptes claus que cal que tenir en compte a l’aula per fomentar i adquirir
autonomia.
L’experimentació és essencial dins l’aula per tal d’afavorir
l’autonomia. És important que tant l’espai i els materials estigui preparat per
a les seves necessitats. Per exemple, en les aules de Montessori hi ha
materials de vidre o ceràmica. A partir de la pràctica d’aquests materials podran
saber com manipular-los i l’experimentació l’ajudarà a formar-se i créixer,
resolent conflictes i dificultats que es trobin davant. Al llarg dels tres
anys, els nens i nenes no deixen mai d’experimentar.
Els materials autocorrectius són necessaris per a apreciar l’error
com a eina fonamental de l’aprenentatge. Així mateix, han d’estar presents dins
l’aula, ja que allibera a l’infant de rebre aprovació per part de la persona adulta
i fa que els infants prenguin autonomia i confiança en ells mateixos afavorint
a la superació d’un mateix.
La llibertat i l’autocontrol ajuden a l’infant a créixer,
escollir, innovar, etc. També és rellevant tenir en compte els límits i el
respecte, per aquest motiu dins l’aula existeixen les normes de convivència. Un
dels primers aprenentatges que adquireix l’infant és la capacitat de respectar les
tasques dels seus companys i companyes.
El factor temps també és un aspecte clau dins l’aula, ja que
temps és igual a estones o moments que vol dedicar l’infant per estar actiu i
gaudir del que fa. L’infant necessita temps per practicar, millorar i tornar a
intentar allò que realitza, per tal de fomentar la concentració. El temps que
es dedica al treball Montessori és de tres hores als matins. L’article esmenta
les corbes de treball de la filosofia Montessori, que és el següent: l’infant
comença manipulant elements més senzills, després s’implica més i seguidament
baixa el grau de dificultat i per últim fa ús de materials més complexos.
Segons Montessori, si l’infant a la tarda vol continuar experimentant
amb materials hem de deixar que ho faci per tal de fomentar la motivació i la
llibertat d’escollir allò que vol fer.
El treball està pensat per l’infant i dissenyat a partir de les
seves capacitats. És un recurs que pot créixer i és molt variat: geografia,
art, història, etc.
L’article ens presenta un exemple d’experiència quotidiana amb
relació a la filosofia de Montessori, un infant d’I5 li corda les sabates a un
infant d’I3. Cal destacar que com a guies i docents també aprenem molt dels
infants. El text explica una experiència donada a una escola Montessori a
Madrid on l’adult acompanya, guia i fomenta l’autonomia natural per tal que
puguin actuar per elles mateixes. Les diferències entre els infants són visibles,
tot i que és important en quin punt es troba cada infant per tal d’orientar-lo.
L’article ens mostra un quadre que explica el cicle evolutiu
cap a la maduració infantil. Tots els conceptes condueixen cap a la
responsabilitat, a partir de l’autocontrol, les oportunitats, l’elecció, el
treball, la repetició, l’interès i la concentració. El grau d’autonomia es
relaciona amb la responsabilitat. Cada persona neix amb tendència a ser autònom,
per això és important tenir-ho en compte i observar-ho, proposant reptes per
tal que vagi adquirint autonomia diàriament.
2. Interrogants
- Quins materials faries ús per treballar el concepte ''error'' dins l'aula?
3. Comentari personal
Considero que l'autonomia ha de formar part del dia a dia dels infants, és a dir, cal treballar-la l'aula i tenir-ho en compte a l'hora de dissenyar les diverses propostes. M'ha agradat que els autors relacionessin autonomia amb responsabilitat, ja que trobo que els dos conceptes han d'estar pressents en l'etapa d'infantil.
4. Paraules
- Experimentació
- Manipulació
- Llibertat
- Montessori
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada