dilluns, 15 de maig del 2023

Lectura 4A: El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys

 El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys

1. Síntesi

L’article ens explica com es treballa l’autonomia a les aules de tres a sis anys.  Per oferir autonomia cal brindar l’ambient adequat per tal que puguin aprendre i desenvolupar-se. El mestre ha de ser un guia, sense impartir lliçons magistrals, orientant i deixant actuar. Maria Montessori destaca que tots els infants passen per les mateixes etapes de desenvolupament. El coneixement que assoliran dependrà de l’entorn on neixi i les persones que l’envolten. L’interès per aprendre serà el camí a l’autonomia, els infants tenen una perspectiva molt diferent de nosaltres sobre el món i s’ha de tenir en compte. L’article cita conceptes claus que cal que tenir en compte a l’aula per fomentar i adquirir autonomia.  

L’experimentació és essencial dins l’aula per tal d’afavorir l’autonomia. És important que tant l’espai i els materials estigui preparat per a les seves necessitats. Per exemple, en les aules de Montessori hi ha materials de vidre o ceràmica. A partir de la pràctica d’aquests materials podran saber com manipular-los i l’experimentació l’ajudarà a formar-se i créixer, resolent conflictes i dificultats que es trobin davant. Al llarg dels tres anys, els nens i nenes no deixen mai d’experimentar.

Els materials autocorrectius són necessaris per a apreciar l’error com a eina fonamental de l’aprenentatge. Així mateix, han d’estar presents dins l’aula, ja que allibera a l’infant de rebre aprovació per part de la persona adulta i fa que els infants prenguin autonomia i confiança en ells mateixos afavorint a la superació d’un mateix.

La llibertat i l’autocontrol ajuden a l’infant a créixer, escollir, innovar, etc. També és rellevant tenir en compte els límits i el respecte, per aquest motiu dins l’aula existeixen les normes de convivència. Un dels primers aprenentatges que adquireix l’infant és la capacitat de respectar les tasques dels seus companys i companyes.

El factor temps també és un aspecte clau dins l’aula, ja que temps és igual a estones o moments que vol dedicar l’infant per estar actiu i gaudir del que fa. L’infant necessita temps per practicar, millorar i tornar a intentar allò que realitza, per tal de fomentar la concentració. El temps que es dedica al treball Montessori és de tres hores als matins. L’article esmenta les corbes de treball de la filosofia Montessori, que és el següent: l’infant comença manipulant elements més senzills, després s’implica més i seguidament baixa el grau de dificultat i per últim fa ús de materials més complexos.

Segons Montessori, si l’infant a la tarda vol continuar experimentant amb materials hem de deixar que ho faci per tal de fomentar la motivació i la llibertat d’escollir allò que vol fer.

El treball està pensat per l’infant i dissenyat a partir de les seves capacitats. És un recurs que pot créixer i és molt variat: geografia, art, història, etc.

L’article ens presenta un exemple d’experiència quotidiana amb relació a la filosofia de Montessori, un infant d’I5 li corda les sabates a un infant d’I3. Cal destacar que com a guies i docents també aprenem molt dels infants. El text explica una experiència donada a una escola Montessori a Madrid on l’adult acompanya, guia i fomenta l’autonomia natural per tal que puguin actuar per elles mateixes. Les diferències entre els infants són visibles, tot i que és important en quin punt es troba cada infant per tal d’orientar-lo.

L’article ens mostra un quadre que explica el cicle evolutiu cap a la maduració infantil. Tots els conceptes condueixen cap a la responsabilitat, a partir de l’autocontrol, les oportunitats, l’elecció, el treball, la repetició, l’interès i la concentració. El grau d’autonomia es relaciona amb la responsabilitat. Cada persona neix amb tendència a ser autònom, per això és important tenir-ho en compte i observar-ho, proposant reptes per tal que vagi adquirint autonomia diàriament.


2. Interrogants 

- Quins materials faries ús per treballar el concepte ''error'' dins l'aula? 

3. Comentari personal

Considero que l'autonomia ha de formar part del dia a dia dels infants, és a dir, cal treballar-la l'aula i tenir-ho en compte a l'hora de dissenyar les diverses propostes. M'ha agradat que els autors relacionessin autonomia amb responsabilitat, ja que trobo que els dos conceptes han d'estar pressents en l'etapa d'infantil. 

4. Paraules

- Experimentació

- Manipulació

- Llibertat

- Montessori 



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...