Lectura 4B. Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros contextos educativos
Breu síntesi de la lectura:
L’article es basa en una experiència real que es va realitzar el curs 1998-1999 amb un grup de 22 alumnes de cinc anys al CP Escritos Grosso, un centre ubicat en un barri perifèric sevillà.
En aquest s’explica un projecte innovador que promou el treball a partir de centres d’interès. En un primer moment, el centre d’interès va ser “Els Pirates”, però durant una excursió, la mestra es va adonar que els infants estaven interessats per conèixer els insectes que van trobar. Així doncs, la docent va decidir construir un terrari amb una peixera, d’aquesta manera, va veure que hi havia un gran interès i que podria dedicar el 3r trimestre al centre d’interès dels animals.
El projecte consistia a buscar informació (indicada en un quadern) sobre un animal en concret, amb l’ajuda dels seus pares. A final de curs, cada infant havia d’exposar aquesta informació del seu animal, essent l’autèntic protagonista del dia i el centre d’atenció d’una assemblea de treball. Un cop acabada l’exposició, tots els altres nens i nenes tenien l’oportunitat de plantejar-li els seus dubtes i preguntes i de demanar alguna dada que no hagués quedat clara o no s’hagués dit.
Dins aquesta exposició, cada nen o nena llegia en veu alta, almenys una part d’allò que tenien al seu quadern. Així mateix, feien una exposició oral memoritzada incloent una part de lectura en veu alta, fet que fa que els infants desenvolupin diferents estratègies de l’oral.
En acabar el projecte es va fer una reflexió sobre l’experiència, un dels detalls que cridaven més l’atenció era el fet que els nens i nenes, independentment de si eren introvertits o extravertits, feien la seva pròpia exposició amb moltes ganes, tots i totes es van col·locar al centre d’una assemblea i van transmetre als altres la informació preparada a casa, responent, a més a més, a les preguntes que els formulaven. La duració de les exposicions sí que era subjecta a la gran variabilitat individual.
A l’article també s’expressa la progressió contínua en l’adquisició d’esquemes globals de lectura i habilitats grafomotores, aspectes clau per la comunicació i la representació.
Relació amb l’experiència personal:
Pel què fa a l’experiència personal, mai he treballat per centres d’interès, per aquest motiu no he pogut experimentar aquesta metodologia, tanmateix, considero que és una pràctica molt motivadora pels infants, ja que es treballa un tema que realment els agrada i pel qual s’interessen.
En relació amb les exposicions orals, la meva experiència és més àmplia, ja que he estat tota la meva escolarització fent-ne. És cert, però, que per moltes que n’hagi fet, sempre em sento nerviosa i, a vegades, insegura, a l’hora de sortir davant de la gent i parlar en públic.
Així doncs, crec que a l’escola hauríem de normalitzar aquesta pràctica i motivar els infants perquè el fet de fer exposicions orals no sigui una tasca incòmoda. A més a més, els hauríem d’ensenyar a saber respondre les possibles preguntes que els puguin fer i generar-los seguretat per presentar-se davant d’una assemblea.
Pregunta per conèixer més sobre el text:
Quins recursos o estratègies específiques podrien utilitzar-se per fomentar la comunicació oral entre els alumnes i entre els alumnes i els docents en aquest context educatiu?
Paraules clau:
Exposicions orals
Lectura en veu alta
Centres d’interès
Cerca d’informació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada