Breu resum de la lectura
La quarta lectura ens planteja l’experiència duta a terme al llarg del curs del 1998-1999, en una escola de Sevilla on, amb un grup de vint-i-dos infants de cinc anys, es va dur a terme una experiència de treball a partir de centres d’interès.
Aquest “centre d’interès” el va proposar el docent i es tractava d’un tema central a partir del qual podrien desenvolupar coneixements i aprenentatges. Al llarg del primer trimestre, es planteja “Els pirates” com a tema d’interès, però, a partir del segon trimestre i al llarg del tercer trimestre, el mestre s’adona que els infants mostren interès pels animals fet que mou al professor a canviar el tema a “Els animals”; durant aquest continuen treballant en el terrari (convertit a partir d’una peixera).
Al llarg del segon i tercer trimestre, els infants escullen un animal per poder-lo investigar i cercar informació amb l’ajuda de les seves respectives famílies, per poder dur a terme un llibre d’animals com a resultat final (fet que decideixen tots junts en preguntar-se què volien aprendre sobre els animals i com podien recollir tota la informació).
Cada infant era responsable de transmetre la informació que havia trobat a la resta de companys i companyes, tot exposant-ho i responent a possibles preguntes, tot incentivant l’autonomia i aprenentatge de forma significativa.
El docent va observar que tots els infants van participar tot compartint els coneixements obtinguts, ja que es tractava d’una activitat motivadora que generava autonomia i, també, marcat pel centre d’interès dels mateixos infants.
Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
A partir d’aquesta lectura, sorgeixen alguns dubtes que plantejaria a l’autor com, per exemple, si sempre es pot ensenyar amb aquesta metodologia (per tant, iniciant l’aprenentatge a partir dels interessos dels mateixos infants) o si també és interessant plantejar altres metodologies i combinar-les.
Comentari personal
Considero que el fet de centrar l’aprenentatge a partir del centre d’interès dels mateixos infants és molt interessant perquè permet que aquests explorin i aprenguin fruit d’una motivació pròpia, fet que porta a un aprenentatge significatiu.
És important remarcar que aquesta metodologia permet als infants ser més autònoms i tornar-se els protagonistes del seu propi aprenentatge, ja que són els responsables d’aprendre per poder ensenyar i exposar els seus coneixements als seus companys i companyes.
Finalment, cal que tinguem en compte que per poder aplicar aquest mètode, el o la docent ha de conèixer al grup classe i adaptar-s’hi, tot respectant els diferents ritmes dels infants i els diversos nivells d’aprenentatge.
Imatge + Enllaç amb la font de la imatge
Font: https://educowebmedia.blob.core.windows.net/educowebmedia/educospain/media/images/blog/oratoria1.jpg
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Centre d’interès
Motivació
Aprenentatge significatiu
Participació
Interès
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada