dilluns, 22 de maig del 2023

Lectura 5B. Nascuts per llegir… Es neix lector o se’n fa?


Lectura 5B. Nascuts per llegir… Es neix lector o se’n fa?



Breu resum de l’article:

L’article ens destaca la importància de saber llegir i escriure “tant per construir i ampliar el coneixement que tenim sobre el món, com per accedir al patrimoni cultural compartit” (Ana Viera, J. Lino Barrio, 2012, p.17). És per això, que es demana a l’escola que l’alumnat adquireixi la competència en comunicació lingüística.


Abans d’arribar al centre educatiu, els infants ja tenen centra experiència sobre la llengua escrita, ja que viuen envoltats de lletres. En començar l’escolarització, aquest aprenentatge s’institucionalitza, però els nens i nenes segueixen essent subjectes actius i constructors del seu propi aprenentatge, “no deixen de ser parlants amb capacitat creixent de comunicar-se, no deixen de tenir una curiositat insaciable per tot el que els envolta i no deixen de necessitar el suport d’aquesta persona adulta que ara esdevé la seva mestra” (Ana Viera, J. Lino Barrio, 2012, p.18). És per aquest motiu, que com a docents hem de proporcionar que entenguin aquest llenguatge a partir d’exemples reals i contextualitzats.


Tot i el fet que molta gent té assumida aquesta importància, es discuteix sobre quan hem de començar a ensenyar a llegir i escriure, quan els infants estan preparats per aprendre-ho o si han de desenvolupar consciència fonològica abans de començar l’ensenyament de la llengua escrita. A tot això, la solució és deixar que els infants explorin i descobreixin a partir d’experiències que els proposem, per tal que siguin capaços de crear els seus propis esquemes fonològics i gràfics.


Pel que fa als materials i mètodes que utilitzem a les aules per ajudar a desenvolupar aquest aprenentatge, hi ha tres tipus de pràctiques: les pràctiques situacionals, les pràctiques instruccionals i les pràctiques multidimensionals. Però per saber quin mètode és més important, ens hem de preguntar quins valors educatius promovem quan ensenyem a llegir i escriure.


Per acabar, l’article ens indica les activitats i pràctiques que podem seguir fent com a docents, en resum indica que podríem redescobrir diàriament amb els infants el sentit de llegir i escriure perquè continuessin el seu camí al llarg dels anys.


En conclusió, hem de tenir present que no hi hauria d’haver cap pressa per aconseguir que els nens i nenes aprenguessin a llegir i a escriure a educació infantil. Això no obstant, sí que hi hauria d’haver un gran interès per aconseguir que, a educació infantil, les nenes i els nens aprenguessin el sentit, la utilitat de llegir i escriure, la qual cosa s’aprèn llegint i escrivint amb ells/es.


Relació amb l’experiència personal:

Pel que fa a la meva experiència personal, fa un temps vaig estar amb la meva cosina de 2 anys. Aquesta és molt curiosa i sempre fa moltes preguntes. Estava a casa els seus avis i hi havia la televisió engegada amb uns dibuixos que sonaven de fons. Ella semblava que no hi prestava atenció, però quan un dels personatges va dir una paraula en anglès, un idioma que ella encara no coneix, va demanar al seu avi què havia dit. El seu avi, que no estava atent a la televisió no li va saber dir, però ella va insistir i va demanar-li que escoltés bé. Seguidament, el personatge va tornar a dir una altra paraula en anglès, aquesta vegada l’avi li va poder traduir. 


A més, ella es va fixar que la paraula que deia en anglès, estava escrita en castellà a la part baixa de la pantalla, així que va tornar a demanar al seu avi què hi havia allà escrit. En aquell moment, l’avi va posar pausa als dibuixos i va demanar a la seva néta que l’ajudés a llegir la paraula. La meva cosina encara no sabia llegir, però va poder desxifrar la paraula sabent que era la mateixa que deia el personatge en anglès, i que li havia traduït feia un moment el seu avi. 


Finalment, ella li va demanar al seu avi si havia sapigut el que deia el personatge perquè havia llegit aquella paraula. El seu avi va respondre afirmativament, j que ell no sabia anglès.


Aquesta experiència m’ha recordat a l’article, ja que tot i no saber llegir, la meva cosina va entendre el sentit i la utilitat de llegir.


Pregunta pels autors:

A l’article s’esmenta que la pregunta que ens hem de fer els docents per saber quins mètodes fer servir és: quins valors educatius promovem quan ensenyem a llegir i escriure?, però per vosaltres, quins són els valors més importants que hem de promoure quan ensenyem a llegir i escriure? Com els promovem?


Paraules clau:

  1. Lectura

  2. Escriptura

  3. Mètodes

  4. Competència en comunicació lingüística

  5. Necessitat d’exploració

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...