COMUNICACIÓ I LLENGUATGE PARLAT
Breu síntesi de la lectura
La lectura tracta sobre la comunicació i el llenguatge a infantil, i ho fa a través de 7 punts diferents.
En el primer punt tracta que el procés de comunicació no és igual per a tots els infants, n'hi ha alguns que ho troben més fàcil i altres que hi troben més dificultats. A continuació dona un seguit de consells per a tractar amb aquests que troben més dificultats (observar les seves expressions facials i corporals quan parla, valorar la seva intenció comunicativa, escoltar-lo globalment, entre d’altres).
En el segon punt en parla de com la manera de parlar del mestre incideix directament en l’evolució comunicativa i lingüística dels nens i nenes. És molt important parlar-los amb claredat i amb un llenguatge precís perquè d’aquesta manera l’infant ho pugui entendre i processar millor. També considera que és molt important somriure als infants mentre es parla per a donar-los una millor seguretat afectiva i entendre millor el missatge que es vol transmetre. A més diu que és molt recomanable filmar una activitat a l’aula per a conèixer millor la manera en la qual ens comuniquem, però sempre tenint en compte que si la compartim amb l’equip de mestres, és una eina més de treball i no una avaluació personal de treball.
En el tercer punt ens parla que la nostra veu ha de ser com una abraçada cap a l’infant i que és molt important en el moment d’acollida o moments on l’infant tingui una major fragilitat emocional. El que diem i com ho diem han d’anar a la par, ja que si no l’infant es quedarà més profundament amb el missatge que li transmet la nostra veu.
En el quart punt tracta que moltes vegades el soroll de fons dificulta que els infants escoltin i per tant només sentin. També en el següent punt, el cinquè, dona molta importància a la lectura de contes, però sense el suport del llibre en físic, perquè d’aquesta manera els infants puguin desenvolupar més la imaginació i prengui més atenció a la història.
En el penúltim punt ens diu que hem de parar molta atenció a la seva audició quan la seva parla o llenguatge ens alerten, és a dir, és molt important que quan veiem indicis ens fem preguntes sobre si el nostre infant sent bé o no. A més ens diu que un bon indicador és veure com respon a estímuls sonors a comparació d’altres alumnes de la classe, si tenim dubtes el que hem de fer és amb mota cura comunicar-ho a les famílies.
Per acabar dona èmfasi en com parlem dels infants, les seves famílies i nosaltres mateixes davant dels infants, sempre ho hem de fer amb respecte i amb qualificatius positius evitant les generalitzacions.
Relació amb algun aspecte de la vida
Aquesta lectura m’ha fet reflexionar sobretot en la importància de parlar bé davant dels infants, amb qualificatius positius, i sobretot parlar bé de nosaltres mateixes davant seu perquè d’aquesta manera desenvolupin més confiança en ells i elles mateixes. Ja que nosaltres serem referents seves i si ens parlem amb respecte a nosaltres mateixes de segur que també ho faran amb ells i elles mateixes. De la mateixa manera si veuen que ens parlem malament a nosaltres mateixes, que diem coses lletges d’alguna manera o altra consideraran que també es poden dir coses dolentes a ells o elles i això disminuirà el seu amor propi.
Formular una pregunta que faríem a l’autor
De quina manera treballaries l’amor propi a l’aula?
⅗ paraules clau
Comunicació
llenguatge
parla
grups
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada