diumenge, 21 de maig del 2023

LECTUTRA 5C: LLEGIR EN FAMÍLIA

Síntesi de la lectura:

En aquest article la Gema Paniagua ens explica la importància que té la família a l'hora d'acompanyar i guiar als infants en el camí de la lectoescriptura, fent que aquest sigui plaent i divertit pels fills i filles.

Parla sobre el fet que en algunes famílies el fet d'introduir la lectura sorgirà de manera natural, ja que des de petits se'ls ha ensenyat a casa, però en altres famílies el fet de posar-se a llegir un conte amb el seu infant serà una activitat totalment nova, pel fet que des de petits ho han associat amb una activitat escolar forçada i avorrida. Com a pares i mares o figures de referència, s'ha de tractar que l'infant gaudeixi d'aquesta activitat.

L'article suggereix que perquè l'infant pugui gaudir de la lectura, l'adult s'ha d'assegurar que la tria del llibre o del conte és adient. Això es pot fer preguntant a l'escola, a la biblioteca o fixant-se en les reaccions de l'infant en vers el llibre. Els contes són una gran eina per a desenvolupar el llenguatge, però les accions quotidianes són molt importants també en el desenvolupament d'aquesta funció. A més, a partir d'accions com fer la llista de la compra, enviar una carta o un missatge de text, els infants poden interioritzar el llenguatge d'una manera molt més vivencial si l'adult és capaç de dedicar temps a l'infant i acompanyar-lo durant l'experiència.

Com a adults, referents i guies, hem d'aconseguir que la lectoescriptura sigui plaent i gratificant. És molt important que a l'hora de llegir un conte ens endinsem en el conte juntament amb l'infant, fem expressions, gestos, deixem que l'infant intervingui, fem pauses, preguntes. En definitiva, hem de fer que sigui una activitat dinàmica on tant narrador com receptor siguin part de la història.

L'estona del conte pot ser un ritual en algunes famílies, en altres pot ser en diferents moments del dia, però és important que l'infant senti que les seves figures de referència li donen la mateixa importància a l'activitat, també s'hi poden implicar altres membres de la família com avis i àvies, germanes i germans, cosines...

Encara que hi ha infants que sembla que no els interessa el tema de la lectura o l'escriptura, sempre podem trobar una motivació per incentivar l'interès en aquest àmbit, adaptant-lo als seus interessos, les seves necessitats o capacitats. El més important és treballar ena el què, el com, el quan i el qui.


Comentari personal:

Considero que aquest article escrit per la Gema Paniagua és molt encertat i molt important. Des de l'escola se li dóna molta importància a la lectura i l'escriptura, però com bé sabem el paper de les famílies és crucial en el procés educatiu dels infants. Per aquesta raó, considero que aquest article s'hauria d'oferir a les famílies a les escoles, ja que pot servir com una guia per a aquelles famílies que no sàpiguen com introduir la lectura a les seves cases o es trobin amb infants amb poc interès per la lectura, a partir d'aquest article podran saber que a partir de contes que els motivin o llegint-los d'una altra manera poden obrir un univers molt ampli als seus infants.

Preguntes a l'autora:

Les preguntes que li faria a la Gema Paniagua són:

  • Què proposaries per a aquelles famílies que gairebé no tenen temps per a estar amb els seus fills o filles per temes de feina o altres circumstàncies?
  • Creus que en alguns casos es pot estar sobre estimulant als infants amb els contes? És a dir, en una casa on se li dóna molta importància a la lectura i se li dedica molta estona.
Paraules clau:
  • Lectura
  • Escriptura
  • Família
  • Desenvolupament
  • Plaent

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...