diumenge, 21 de maig del 2023

LES INTERACCIONS SÓN CLAU PER APRENDRE A LLEGIR


 https://www.hola.com/padres/20211128302333/clubes-de-lectura-ninos-espana-swng/


Resum:

Els infants tenen consciència fonològica molt abans dels tres anys. Des que neixen se’ls ensenya a llegir a partir de les pràctiques educatives que es fan amb ells des dels 0 anys.

Entre els 0 i els 3 anys, els infants, igual que manipulen unes altres coses, també poden manipular les lletres, els sons, les paraules escrites i els significats que tenen, els rètols o els contes. Molts infants són capaços d’aprendre a reconèixer i associar una grafia a un so i després a la paraula i al significat o associar la paraula amb el significat i, posteriorment, fer-ne la descomposició sil·làbica i fonètica molt abans dels 6 anys.

 

Els adults hem de donar les claus necessàries perquè els nens i nenes passin de la manipulació a conèixer el que hi ha al seu entorn, com ara el món escrit. Una de les claus perquè les criatures esdevinguin lectores és multiplicar les interaccions lectores amb unes altres persones sobre el material escrit que tenen als diversos entorns en què participen. Tant se val que sigui a l’aula, com en altres espais del context escolar, com a casa. És bàsic que, en aquest procés en què la criatura està aprenent a donar sentit als símbols escrits, hi hagi molta interacció amb diverses persones. Tenir moltes persones que llegeixen amb els nens i les nenes, accelera el procés.

 

La participació de familiars i l’acció comunitària transformen l’escola i la societat. Per un aprenentatge millor de la lectura i l’escriptura és primordial la formació i la implicació de les famílies. La investigació demostra que els infants amb més èxit són aquells que viuen en un context familiar i quotidià on hi ha un interès per treballar la lectura des dels 0 anys. Així doncs, s’ha de convidar les famílies a participar, a prendre part dintre de l’aula i a llegir amb les criatures.


Comentari personal:

L’any passat, a l’escola on vaig estar de pràctiques, promovien molt activament la lectura dels infants. Cada dia, a primera hora, es destinaven uns 15 minuts a llegir un conte de manera autònoma. A més, durant les hores de classe, també es feia reforç de la lectura amb les noies de pràctiques i mestres de reforç. A les hores assignades, cadascuna de nosaltres ens endúiem a un infant a les zones de treball habilitades al passadís i llegíem amb ells un parell de pàgines del llibre. Per tal d’assegurar-nos que entenien allò que llegien els hi fèiem algunes preguntes de comprensió lectora i anotàvem a una llista el control de pàgines i les observacions pertinents. Així mateix, una de les propostes que es feien a l’aula eren les tertúlies literàries on tot el grup en col·locava en rotllana i llegien plegats un llibre. Els llibres eren triats estratègicament per tal de provocar debat a l’aula i fer reflexionar als infants entorn de diferents qüestions.

 

Preguntes:

-          Com podem fomentar la lectura a l’aula quan tenim pocs recursos humans?


Paraules clau:

Aprenentatge, lectura, interaccions, família.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...