dilluns, 5 de juny del 2023

LECTURA 4A

 

LECTURA 4A

 El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys

L'article ens està explicant com es pot treballar l'autonomia dins de les aules amb infants de sis anys. Cal oferir un ambient adequat i el mestre de referència ha de ser la persona encarregada de guiar, sense impartir lliçons magistrals, orientant i deixant actuar. El coneixement que seran capaços d'assolir dependrà de l'entorn on neixi i les persones que l'envolten. L'interès per aprendre serà el camí a l'autonomia, els infants tenen una perspectiva diferent de nosaltres sobre el món i s'ha de tenir en compte a l'hora de proposar qualsevol proposta. L'article ens parla que l'experimentació és essencial dins l'aula per tal d'afavorir l'autonomia. També és important que tant l'espai com els materials estiguin preparats per atendre a les seves necessitats.

Un aspecte del qual en parlen a l'article diu que els materials autocorrectius són necessaris per a apreciar l'error com a eina fonamental de l'aprenentatge i han d'estar presents dins l'aula, ja que allibera a l'infant de rebre aprovació per part de la persona adulta i fa que els infants prenguin autonomia i confiança en ells mateixos afavorint a la superació d'un mateix. La llibertat i l'autocontrol són necessàries perquè ajuden a l'infant a créixer, escollir, innovar i és rellevant tenir en compte els límits i el respecte.

El temps també és un aspecte clau dins l'aula perquè equival a les estones que l'infant vol dedicar a jugar, gaudir o experimentar. L'infant necessita temps per practicar, millorar i tornar a intentar allò que realitza, per tal de fomentar la concentració. El temps que es dedica al treball Montessori és de tres hores als matins. Montessori també ens diu que si l'infant a la tarda vol continuar experimentant amb materials hem de deixar que ho faci per tal de fomentar la motivació i la llibertat d'escollir allò que vol fer.

En la meva opinió, penso que l'autonomia ha de formar part del dia a dia dels infants i cal treballar-la l'aula i tenir-ho en compte a l'hora de dissenyar les diverses propostes. M'ha sorprès que es parlés també i es donés molta importància al temps i a l'espai que es dedica als infants i, un cop més, el treball que ha de fer el mestre per poder acompanyar als infants en aquest procés d'evolució i experimentació.

PREGUNTA A L'AUTOR

- Quins podem fer si l'infant no necessita més temps d'experimentació fora de l'horari escolar? L'hem de forçar?

PARAULES CLAU

  • Espai

  • Temps

  • Experimentació

  • Maria Montessori



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...