GRUPS INTERACTIUS AL FINAL DE L’ETAPA:
Breu síntesi de la lectura
Aquest article exposa l'experiència d'un centre situat a Biscaia, concretament el centre públic Maiztegi. L'article explica que aquest centre des de fa quatre anys implementa grups interactius de treball, des d'I5 fins a 6è de Primària. Així doncs, l'article exposa l'experiència de grups interactius a l'aula d'I5.
La implementació d'aquesta estratègia d'ensenyament-aprenentatge va sorgir a causa de l'augment de la diversitat lingüística de l'escola. A causa d'això, el centre va decidir apostar per la implementació de noves pràctiques docents basades en l'aprenentatge dialògic i que faciliten la participació de més agents de la comunitat educativa.
Per aplicar aquesta estratègia van apostar per invitar a totes les famílies a què participessin com a dinamitzadores. No obstant això, inicialment la implicació de les famílies no va ser com s'esperava, ja que els professors eren els únics dinamitzadors. Tot i això i de manera progressiva, les famílies de l'alumnat van començar a tenir un paper més actiu i poc a poc van començar a formar per part del projecte. Al fi, les pors inicials (tant dels docents com de les famílies) d'obrir l'aula van ser superades.
La pràctica dels grups interactius es desenvolupa sempre de la mateixa manera. En primer lloc, el tutor/a referent organitza tres activitats, enfocades a reforçar diferents àrees instrumentals i potenciar l'autonomia i la convivència del grup classe i, organitza grups heterogenis. En tercer lloc, presenta la proposta als familiars voluntaris i aquests es divideixen per posteriorment encarregar-se de dinamitzar una activitat en concret cadascun. En canvi, els infants aniran rotant de proposta cada 20 minuts fins a passar per les tres. Per acabar, un cop finalitzada la sessió, tots els dinamitzadors avaluen i valoren el treball fet, així com l'èxit de la proposta (si els infants han estat motivats, la interacció que s'ha produït entre el grup, la seva actitud, etc). L'avaluació i la valoració és molt important, ja que ajuda a la mestra a destacar tant els punts forts com els punts febles per un futur, poder millorar la qualitat de les propostes i del servei que s'ofereix als infants.
És rellevant destacar com els grups interactius i la participació de les famílies ajuda a oferir una atenció més individualitzada. A més, constitueix un espai on es potencia la interacció social, provocant que els infants aprenguin mitjançant la cooperació amb el seu grup d'iguals. Per evidenciar això que acabo de comentar m'agradaria destacar una frase exposada en l'article: "qui ajuda a aprendre reforça el seu propi aprenentatge i qui aprèn entén millor les estratègies d'algú de la seva mateixa edat que ho acaba d'aprendre." (p.21).
Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…
Personalment, jo ja havia tingut oportunitat a infantil i primària de poder dur a terme aquesta metodologia, però només amb professionals del centre, sense la participació de les famílies. Així doncs, gràcies a l’article he pogut reflexionar molt més sobre els beneficis d’aquesta metodologia i com un aspecte de millora dins del meu centre podria haver estat implicar a les famílies en aquesta proposta.
Entre els beneficis destacaria els següents:
Permet un aprenentatge a partir de la cooperació i la relació entre petits grups d’iguals, ajudant-se els uns als altres a l’hora de generar els aprenentatges.
Potencia la participació i ajuda a augmentar la confiança i el vincle entre el context escolar i el context familiar.
Formular una pregunta (dirigida a l’autor/a)
Si les famílies al principi no participaven, des del centre com vàreu aconseguir que les famílies s'interessaren?
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Grups interactius.
Aprenentatge dialògic.
Participació de les famílies.
Aprenentatge cooperatiu.
Grup d’iguals.
Imatge amb link:
Per poder accedir a la imatge clica aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada