divendres, 14 d’abril del 2023

LECTURA 1A: HABITAR L' AULA QUAN LA COMUNICACIÓ ÉS ESSENCIAL

 

Aquest article de la revista Guix, l’autora Mercè Segarra fa una narració d’intervencions a l’aula on s’evidencia el paper de la comunicació i com aquesta és el vincle que fa possible una cultura d’aula on totes les persones tenen veu pròpia. Comença explicant l’aula com a espai de comunicació amb caràcter propi que ofereix un espai i entorn on cada individu pot desenvolupar les seves capacitats al màxim.  És un espai de coneixement compartit i llenguatge comú i de vida.


Ens parla sobre diferents vivències que ha viscut a l’aula com a diferents conreus comunicatius: conreu del saber i conreu de la mirada.


En el primer conreu del saber: la conversa per construir coneixement parla sobre que l'aula és un espai únic on cada infant ha de poder sentir-se segur, per tant, s'ha de crear un entorn confortable i còmode conegut pels infants, però també desconeguts perquè es puguin desenvolupar amb total llibertat per tal de no cohibir la seva creativitat i motivació. Per fer això possible es creen un seguit de propostes organitzatives que afavoreixen a l'hora de dur a terme les activitats. A l'aula hi ha molts infants, tots amb molts interrogants i gràcies a aquestes preguntes i a la seva resposta es va construint un coneixent comú de manera que es fa possible diferents formes de comprendre i comprendre'ns.


Per a comprendre l'experiència l'autor ens vol compartir un exemple sobre un projecte que estan fent els infants de quart de primària amb una caseta meteorològica que tenen a l'escola. Podem veure com els infants fan una quantitat de preguntes innumerables a causa de tota la curiositat que els hi envaeix quan tenen aquesta caseta davant. La mestra ha d'organitzar i proposar unes pautes perquè puguin resoldre entre ells les preguntes, gràcies al paper que fa la mestra d'anar guiant el camí podran resoldre de manera que faran un creixement del saber i col·lectiu. Gràcies al llenguatge que han fet servir segons les seves experiències es creen aquestes xarxes de coneixement que fan possible la seva comprensió entre nosaltres.


En el segon conreu de les emocions. La conversa amb la mirada. L'autor ens torna a fer referència a una altra vivència sobre un grup d'alumnes que observen una obra d'art, primer ens explica la importància de l'expressió i reflexió en veu alta per tal d'enfortit la identitat i el sentiment de pertinença en el grup. Les converses entre ells siguin espontànies o provocades també és una font d'enfortiment com a grup. Però per poder obtenir aquestes converses que siguin fluides i enriquidores s'han de pautar unes regles com en l'exemple anterior ens ha explicat sobre les propostes organitzatives.


A la vivència els infants contemples un obra d'art on primer es fa veure el silenci i després comencen les interrogacions fins que finalment arriben a la proposta de posar en pràctica aquest coneixement adquirit i es faran un retrat.


La tercera vivència que ens explica l'autor és sobre un grup de P3 on el seu personatge els porta un llibre sobre la cuina de casa, amb això els porta a una conversa sobre com és la cuina de casa dels infants i després per fer aquest aprenentatge vivencial fan una visita a la cuina de l'escola. Gràcies a la curiositat dels infants els porta a fer un seguit de preguntes i conversant construeixen un coneixement junts.


Llegint l'article m'ha fet pensar quan treballava a l'escola bressol, com els infants cada cop que portaves una cosa diferent es feien interrogants com per exemple un dia vam portar a l'aula un Ukulele per cantar les cançons que s'estaven ensenyant a l'aula i feien preguntes com "És una mini guitarra?" Això els va portar a descobrir un nou instrument i després vam presentar nous instruments i fer un projecte sobre aquests. M'ha semblat molt interessant, ja que els infants quan tenen curiositat sobre alguna cosa hem de buscar d'allargar aquesta curiositat vivenciant-la.


Interrogants: Com a mestre d’un aula d’infantil com podem incloure als infants més marginats en aquests converses espontànies i que no es quedin al marge d’aquest coneixement col·lectiu?


Paraules clau: llenguatge, comunicació, conversa, coneixement





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...