https://docs.google.com/document/d/1dvgsyRRRYROBdIcBH_G2o3tOP5YV5kRTLxcMiDU7GIs/edit
Treball final - Anàlisi d’un diàleg
DIÀLEG:
L’Alexander (d’I3) i nens d’I5 són al passadís de l’edifici a l’hora del menjador fent uns dibuixos. Aleshores, l’Alexander (I3), l’Anna (I5) i la Marta (adult) van a la classe d’I5 perquè l’Alexander ha trencat un full mentre dibuixava i volen trobar cinta adhesiva per arreglar-lo. L’acció queda interrompuda perquè l’infant es distreu amb les corones i comencen a parlar tots tres. Després, els infants se’n van a guardar el dibuix i la Marta (l’adult) es queda escoltant allò que la Mia (I5) i el Sergi (I5) expliquen.
ALEXANDER: Moltes felicitats.
ANNA: Encara falten nens…
ALEXANDER: Moltes felicitats.
ANNA: Aleix i Arlet.
Alexander: Ete?
ANNA: Arlet.
ALEXANDER: (continua murmurant “Moltes felicitats”). Ete?
ANNA: Beth.
ALEXANDER: Y ete?
ANNA: Sasha. Ahhhh m’has mogut.
ALEXANDER: Y ete? Y ete?
ANNA: Marco.
ALEXANDER: Ho deixem bé (referint-se a deixar ben col·locada la corona). I aquest? (Xivarri, sorolls de fons).
ANNA: Nena (referint-se al color de la corona podria ser al d’una nena).
MARTA (adult): Àlex.
ALEXANDER: (va senyalant les corones i va dient de qui és cada una) Alex…? Alex, Beth
MARTA (adult): (l’Alexander es posa una corona al cap). Ah, ara ets tu l’Alex. Moltes felicitats…
ALEXANDER: (content) Sí…
ANNA: Doncs falta una mica pel cumple de l’Alex.
MARTA (adult): Quin dia és el cumple de l’Alex? Ho saps?
ANNA: Ho tenim allà (senyalant una part de l’aula on estan marcats tots els aniversaris dels companys i marxa).
MARTA (adult): Ah. (s’aiexca tambè l’Alexander i segueix a l’Anna)
ALEXANDER: (veu un paper que hi ha per una prestatgeria. El paper (xivarri). Aquí què posa? (però torna al mateix lloc de les corones i agafa un altre).
MARTA (adult): Un altre vegada? Moltes felicitats…
ANNA: I ara jo em dic Beth.
MARTA (adult): Moltes felicitats… Ja va ser el teu aniversari Anna?
ANNA: Sí, va ser el 10 de febrer.
MARTA (adult): El 10 de febrer? Doncs sí, ja fa molt.
ALEXANDER: (segueix agafant corones i cantant de fons) Moltes felicitats…
SERGI: Io ia m’he emportat la corona.
MARTA (adult): Tu ja t’has emportat la corona?
SERGI: Sí perquè ja ha passat el meu cumpleanys.
ALEXANDER: Toma la galleta me la he comido toda.
MARTA (adult): T’has menjat tot?
ALEXANDER: Tota la gaieta.
MARTA (adult): Ahhhh.
ALEXANDER: Pero ja no està. I aquesta és per a tu. (xivarri de fons)
MARTA (adult): Què?
ALEXANDER: Que hi ha un altre.
MARTA (adult): On hi ha més?
ALEXANDER: (segueix murmulant la cançó) I… la pega!
MARTA(adult): Ja ho hem arreglat amb celo (referint-se a un dibuix que havia fer l’Alexander i l’havia trencat pintant).
ALEXANDER: Es una pega pa pegarla.
MARTINA: Marta, l’Arlet vol pintar.
(la Marta procedeix a buscar un full per l’Arlet).
ANNA: Marta, que posa?
MARTA (adult): Ah, és una endevinalla!
(La Marta crida a l’Arlet per donar-li el full).
MARTA (adult): Arlet (i li dona). Vols que te la llegeixi? (l’endevinalla)
ANNA: Sí.
MARTA (adult): Aviam.
ANNA: És del calendari d’advent (l’endevinalla).
(entra una nova companya de la classe de l’Anna, la Mia.
MARTA (adult): Aviam si la sabeu Mia. He vingut del bosc molt d’amagat, i a casa he arribat m’han abrigat i m’han ben atipat de dolç i de salat.
ANNA: El caga tió.
ALEXANDER: El caga tió.
ANNA: Perquè he vist la foto.
MARTA: (adult) Ahhh, però diu que ve del bosc, que l’han amagat, que l’han abrigat i que està ben tapadet.
SERGI: He vist a l’Andrea.
ANNA: L’Andrea? Andreaaa.
ALEXANDER: Però no ha vingut (referint-se al tió).
MARTA (adult): Però no el deixis aquí, te’l vols emportar? (referint-se a guardar el dibuix que havien arreglat amb celo).
ALEXANDER: Sí (procedeixen a anar al passadís, que és on està la motxilla, a guardar-ho).
(Xivarri de fons dels altres nens).
MARTA (adult): No, però aquí no, s’anirà volant (havia deixat el dibuix a sobre la motxilla i s’aniria volant amb el vent).
(Entra al passadís nen de 3r de primària l’Arnau que és el germà de l’Anna)
ARNAU: Hola Marta!
ALEXANDER: I a la motxilla?
MARTA (adult): (buscant a l’Arnau per saludar-lo) No et veia!
ARNAU: M’estic amagant.
MARTA (adult): De qui?
ARNAU: De l’Ària i la Ia.
MARTA (adult): Esteu jugant a l’escondite?
ARNAU: No, a l’Anabel. És una nina diàblodica i hem tenen que pillar i l’Ària ha passat mil cops i no m’ha vist.
MARTA (adult): T’has fet una arrecada?
ARNAU: No.
(Apareix l’Izan i s’incorpora a la conversació ensenyant el seu canvi de pentinat).
IZAN: Mira yo me he hecho un rayo (mostrant un dibuix al cap).
MARTA (adult): Ah, és veritat.
ANNA: Però el meu germà s’ha tallat (senyalant la cella).
MARTA (adult): S’ha tallat què? (intentant que digui el nom de cella).
ANNA: Que el meu germà s’ha tallat això (senyanat la cella).
MARTA (adult): Què és això? (senyalant també la cella amb rialla).
ANNA: Arnau ensenya-li.
MARTA (adult): Però digues què és això.
ANNA: La cella!
MARTA (adult): Ahhhh.
(S’escolta discutir a l’Arnau de fons amb les dues companyes que estava jugant).
ALEXANDER: Io també em vui maga (mentre corre i imita l’acció de l’Arnau amagat sota la taula).
(Xivarri de fons).
ARNAU: Estic dins no em podeu veure.
ALEXANDER: Jo també m’he magat.
(Algú pregunta per l’Alexander i la Marta respon que està amagat).
(La Marta s’apropa a la Mia, al Sergi i la Martina per preguntar com van els dibuixos. Han agafat un paper i l’han doblegat per la meitat perquè volen fer un llibre).
MARTA (adult): Què has fet al llibre?
MIA: Ahora tengo que pintar aquí y poner el nombre.
MARTA (adult): Però, això és la part del davant?
MIA: Sí.
MARTA (adult): És la portada?
SERGI: I la contraportada?
MIA: Es esta Sergi.
SERGI: Sense res? (perquè està en blanc, encara no li ha donat temps a fer cap dibuix). Vale.
MIA: No perquè és lo uptimo, vamo de dos en dos, ete tozo ete tozo y el último ez ete.
MARTA (adult): Ah molt bé. Tu tambè estàs fent un llibre Sergi?
SERGI: No. Sí.
MARTA: Què estàs fent, tu?
ANNA (adult): Jo sí mira Marta. Marta.
SERGI: He hecho eto y aquí eto.
MARTA (adult): Però que és això? Jo només, aquí veig quadrats, m’expliques?
SERGI: Emmm… eso es lo que se me había ocurrido.
MARTA (adult): Ah vale, doncs em sembla súper bé.
SERGI: I esto.. és un paisatge que ahora le voy a poner flores.
MARTA (adult): Vale. I tu Anna?
ANNA: Un llibre.
MIA: Que pone aquí? (referint-se a un dibuix on la seva companya tenia tot de noms escrits)
MARTA (adult): I això què són, els autors del llibre?
ANNA: Mmm.. sí.
MIA: A ver! Què pone aquí? (mostrant-li el seu dibuix perquè la Marta llegeixi el que posa)
MARTA (adult): AAA OOO…
MIA: A O U. Así se llama: AAA OOO.
MARTA (adult): (rient) Es titula així? (confirmant la Mia amb el cap). I el teu, com és titula? (apropant-se al Sergi que encara no ho sap). Pensa-t’ho i després m’ho dius.
El diàleg hi participa un adult (la Marta) amb altres infants (l’Alexander, l’Anna, la Mia, el Sergi l’Arnau, l’Izan i la Martina). A continuació veurem els torns de paraula de cada un d’ells:
ALEXANDER: 23
ANNA: 24
MIA: 8
SERGI: 12
ARNAU: 7
IZAN: 1
MARTINA: 1
MARTA: 41
Hi ha un total de 117 intervencions. Els alumnes tenen un total de 76 intervencions, mentre que el de l’adult en té 41. Per tant, l’adult participa (més o menys) en ⅓ de la conversa, mentre que els alumnes ho fan als altres ⅔. Veiem com, tot i que els alumnes van canviant, l'adult els hi dona l’oportunitat a cada un per expressar-se i dir lliurement el que volen comunicar. Hi ha una fluïdesa de torn i amb un bon equilibri que deixa expandir-se en cada torn i això és gràcies a la tasca de l’adult que no limita i tampoc marca els torns de paraula.
ESTRATÈGIES PER A POTENCIAR L’ORAL:
Expressions valoratives:
Confirmació: tot i que no es mostra cap intervenció d’aquest tipus, la Marta (que és l’adult) podria haver donat assertivitat a la intervenció del Sergi (quan li pregunta per la “contraportada” a la Mia), perquè ha utilitzat el terme adequadament:
- MIA: Ahora tengo que pintar aquí y poner el nombre.
- MARTA (adult): Però, això és la part del davant?
- MIA: Sí.
- MARTA (adult): És la portada?
- SERGI: I la contraportada?
- MIA: Es esta Sergi.
- SERGI: Sense res? (perquè està en blanc, encara no li ha donat temps a fer cap dibuix). Vale.
- MIA: No perquè és lo uptimo, vamo de dos en dos, ete tozo ete tozo y el último ez ete.
Expansions:
- ANNA: Doncs falta una mica pel cumple de l’Alex.
- MARTA (adult): Quin dia és el cumple de l’Alex? Ho saps?
---
- MARTA (adult): S’ha tallat què? (intentant que digui el nom de cella).
- ANNA: Que el meu germà s’ha tallat això (senyanat la cella).
- MARTA (adult): Què és això? (senyalant també la cella amb rialla).
- ANNA: Arnau ensenya-li.
- MARTA (adult): Però digues què és això.
- ANNA: La cella!
- MARTA (adult): Ahhhh.
Substitucions instructives:
- MIA: Así se llama.
- MARTA (adult): Es titula així?
FUNCIONS DE LA INTERACCIÓ:
Informar:
Informació objectiva:
- ANNA: Doncs falta una mica pel cumple de l’Alex.
Informació subjectiva:
- ARNAU: No, a l’Anabel. És una nina diàblodica i hem tenen que pillar i l’Ària ha passat mil cops i no m’ha vist.
Obtenir informació:
- MARTA (adult): Quin dia és el cumple de l’Alex? Ho saps?
- MARTA (adult): Però, això és la part del davant?
Regular l’acció:
Accions d’altres:
- MARTA (adult): No, però aquí no, s’anirà volant (havia deixat el dibuix a sobre la motxilla i s’aniria volant amb el vent).
- MARTA (adult): Però que és això? Jo només, aquí veig quadrats, m’expliques?
Accions pròpies:
- ALEXANDER: Ho deixem bé (referint-se a deixar ben col·locada la corona).
Gestió de la comunicació i fórmules socials:
- ALEXANDER: Moltes felicitats.
- ARNAU: Hola Marta!
- MARTA (adult): Arlet (i li dona). Vols que te la llegeixi? (l’endevinalla)
Metalingüística:
- ANNA: És del calendari d’advent (l’endevinalla).
- ALEXANDER: El caga tió.
GESTIÓ DE LA CONVERSA:
Inici de torn:
- ALEXANDER: Moltes felicitats.
Manteniment de torn:
Expressions d’ànim i instruccions genèriques: ANNA: Sasha. Ahhhh m’has mogut.
Demanda de completar el relat: ALEXANDER: Ho deixem bé (referint-se a deixar ben col·locada la corona). I aquest?
Iniciació d’enunciat:
Aprofundiment del tema: MARTA (adult): Però que és això? Jo només, aquí veig quadrats, m’expliques?
Comprovació: MARTA (adult): I això què són, els autors del llibre?
Tancament de torn: MARTA (adult): (rient) Es titula així? (confirmant la Mia amb el cap). I el teu, com és titula? (apropant-se al Sergi que encara no ho sap). Pensa-t’ho i després m’ho dius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada