dilluns, 19 de juny del 2023

Treball final - Anàlisi d'un diàleg

https://docs.google.com/document/d/1dvgsyRRRYROBdIcBH_G2o3tOP5YV5kRTLxcMiDU7GIs/edit



Treball final - Anàlisi d’un diàleg




DIÀLEG:

L’Alexander (d’I3) i nens d’I5 són al passadís de l’edifici a l’hora del menjador fent uns dibuixos. Aleshores, l’Alexander (I3), l’Anna (I5) i la Marta (adult) van a la classe d’I5 perquè l’Alexander ha trencat un full mentre dibuixava i volen trobar cinta adhesiva per arreglar-lo. L’acció queda interrompuda perquè l’infant es distreu amb les corones i comencen a parlar tots tres. Després, els infants se’n van a guardar el dibuix i la Marta (l’adult) es queda escoltant allò que la Mia (I5) i el Sergi (I5) expliquen.


ALEXANDER: Moltes felicitats.

ANNA: Encara falten nens…

ALEXANDER: Moltes felicitats.

ANNA: Aleix i Arlet.

Alexander: Ete?

ANNA: Arlet.

ALEXANDER: (continua murmurant “Moltes felicitats”). Ete?

ANNA: Beth.

ALEXANDER: Y ete?

ANNA: Sasha. Ahhhh m’has mogut.

ALEXANDER: Y ete? Y ete?

ANNA: Marco.

ALEXANDER: Ho deixem bé (referint-se a deixar ben col·locada la corona). I aquest? (Xivarri, sorolls de fons).

ANNA: Nena (referint-se al color de la corona podria ser al d’una nena).

MARTA (adult): Àlex.

ALEXANDER: (va senyalant les corones i va dient de qui és cada una) Alex…? Alex,  Beth

MARTA (adult): (l’Alexander es posa una corona al cap). Ah, ara ets tu l’Alex. Moltes felicitats…

ALEXANDER: (content) Sí… 

ANNA: Doncs falta una mica pel cumple de l’Alex.

MARTA (adult): Quin dia és el cumple de l’Alex? Ho saps?

ANNA: Ho tenim allà (senyalant una part de l’aula on estan marcats tots els aniversaris dels companys i marxa).

MARTA (adult): Ah. (s’aiexca tambè l’Alexander i segueix a l’Anna)

ALEXANDER: (veu un paper que hi ha per una prestatgeria. El paper (xivarri). Aquí què posa? (però torna al mateix lloc de les corones i agafa un altre).

MARTA (adult): Un altre vegada? Moltes felicitats…

ANNA: I ara jo em dic Beth.

MARTA (adult): Moltes felicitats… Ja va ser el teu aniversari Anna?

ANNA: Sí, va ser el 10 de febrer.

MARTA (adult): El 10 de febrer? Doncs sí, ja fa molt.

ALEXANDER: (segueix agafant corones i cantant de fons) Moltes felicitats…

SERGI: Io ia m’he emportat la corona.

MARTA (adult): Tu ja t’has emportat la corona?

SERGI: Sí perquè ja ha passat el meu cumpleanys.

ALEXANDER: Toma la galleta me la he comido toda.

MARTA (adult): T’has menjat tot?

ALEXANDER: Tota la gaieta.

MARTA (adult): Ahhhh.

ALEXANDER: Pero ja no està. I aquesta és per a tu. (xivarri de fons)

MARTA (adult): Què?

ALEXANDER: Que hi ha un altre.

MARTA (adult): On hi ha més?

ALEXANDER: (segueix murmulant la cançó) I… la pega! 

MARTA(adult): Ja ho hem arreglat amb celo (referint-se a un dibuix que havia fer l’Alexander i l’havia trencat pintant).

ALEXANDER: Es una pega pa pegarla.

MARTINA: Marta, l’Arlet vol pintar. 

(la Marta procedeix a buscar un full per l’Arlet).

ANNA: Marta, que posa?

MARTA (adult): Ah, és una endevinalla!

(La Marta crida a l’Arlet per donar-li el full).

MARTA (adult): Arlet (i li dona). Vols que te la llegeixi? (l’endevinalla)

ANNA: Sí.

MARTA (adult): Aviam.

ANNA: És del calendari d’advent (l’endevinalla).

(entra una nova companya de la classe de l’Anna, la Mia.

MARTA (adult): Aviam si la sabeu Mia. He vingut del bosc molt d’amagat, i a casa he arribat m’han abrigat i m’han ben atipat de dolç i de salat.

ANNA: El caga tió.

ALEXANDER: El caga tió.

ANNA: Perquè he vist la foto.

MARTA: (adult) Ahhh, però diu que ve del bosc, que l’han amagat, que l’han abrigat i que està ben tapadet. 

SERGI: He vist a l’Andrea.

ANNA: L’Andrea? Andreaaa.

ALEXANDER: Però no ha vingut (referint-se al tió).

MARTA (adult): Però no el deixis aquí, te’l vols emportar? (referint-se a guardar el dibuix que havien arreglat amb celo).

ALEXANDER: Sí (procedeixen a anar al passadís, que és on està la motxilla, a guardar-ho).

(Xivarri de fons dels altres nens).

MARTA (adult): No, però aquí no, s’anirà volant (havia deixat el dibuix a sobre la motxilla i s’aniria volant amb el vent).

(Entra al passadís nen de 3r de primària l’Arnau que és el germà de l’Anna)

ARNAU: Hola Marta!

ALEXANDER: I a la motxilla?

MARTA (adult): (buscant a l’Arnau per saludar-lo) No et veia!

ARNAU: M’estic amagant.

MARTA (adult): De qui?

ARNAU: De l’Ària i la Ia.

MARTA (adult): Esteu jugant a l’escondite?

ARNAU: No, a l’Anabel. És una nina diàblodica i hem tenen que pillar i l’Ària ha passat mil cops i no m’ha vist.

MARTA (adult): T’has fet una arrecada?

ARNAU: No.

(Apareix l’Izan i s’incorpora a la conversació ensenyant el seu canvi de pentinat).

IZAN: Mira yo me he hecho un rayo (mostrant un dibuix al cap).

MARTA (adult): Ah, és veritat.

ANNA: Però el meu germà s’ha tallat (senyalant la cella).

MARTA (adult): S’ha tallat què? (intentant que digui el nom de cella).

ANNA: Que el meu germà s’ha tallat això (senyanat la cella).

MARTA (adult): Què és això? (senyalant també la cella amb rialla).

ANNA: Arnau ensenya-li.

MARTA (adult): Però digues què és això.

ANNA: La cella!

MARTA (adult): Ahhhh.

(S’escolta discutir a l’Arnau de fons amb les dues companyes que estava jugant).

ALEXANDER: Io també em vui maga (mentre corre i imita l’acció de l’Arnau amagat sota la taula).

(Xivarri de fons).

ARNAU: Estic dins no em podeu veure.

ALEXANDER: Jo també m’he magat.

(Algú pregunta per l’Alexander i la Marta respon que està amagat). 

(La Marta s’apropa a la Mia, al Sergi i la Martina per preguntar com van els dibuixos. Han agafat un paper i l’han doblegat per la meitat perquè volen fer un llibre).

MARTA (adult): Què has fet al llibre?

MIA: Ahora tengo que pintar aquí y poner el nombre.

MARTA (adult): Però, això és la part del davant? 

MIA: Sí.

MARTA (adult): És la portada?

SERGI: I la contraportada?

MIA: Es esta Sergi.

SERGI: Sense res? (perquè està en blanc, encara no li ha donat temps a fer cap dibuix). Vale.

MIA: No perquè és lo uptimo, vamo de dos en dos, ete tozo ete tozo y el último ez ete. 

MARTA (adult): Ah molt bé. Tu tambè estàs fent un llibre Sergi?

SERGI: No. Sí. 

MARTA: Què estàs fent, tu?

ANNA (adult): Jo sí mira Marta. Marta.

SERGI: He hecho eto y aquí eto.

MARTA (adult): Però que és això? Jo només, aquí veig quadrats, m’expliques?

SERGI: Emmm… eso es lo que se me había ocurrido.

MARTA (adult): Ah vale, doncs em sembla súper bé. 

SERGI: I esto.. és un paisatge que ahora le voy a poner flores. 

MARTA (adult): Vale. I tu Anna?

ANNA: Un llibre.

MIA: Que pone aquí? (referint-se a un dibuix on la seva companya tenia tot de noms escrits)

MARTA (adult): I això què són, els autors del llibre? 

ANNA: Mmm.. sí.

MIA: A ver! Què pone aquí? (mostrant-li el seu dibuix perquè la Marta llegeixi el que posa)

MARTA (adult): AAA OOO…

MIA: A O U. Así se llama: AAA OOO.

MARTA (adult): (rient) Es titula així? (confirmant la Mia amb el cap). I el teu, com és titula? (apropant-se al Sergi que encara no ho sap). Pensa-t’ho i després m’ho dius.





El diàleg hi participa un adult (la Marta) amb altres infants (l’Alexander, l’Anna, la Mia, el Sergi l’Arnau, l’Izan i la Martina). A continuació veurem els torns de paraula de cada un d’ells:


  • ALEXANDER: 23

  • ANNA: 24

  • MIA: 8

  • SERGI: 12

  • ARNAU: 7

  • IZAN: 1

  • MARTINA: 1

  • MARTA: 41


Hi ha un total de 117 intervencions. Els alumnes tenen un total de 76 intervencions, mentre que el de l’adult en té 41. Per tant, l’adult participa (més o menys) en ⅓ de la conversa, mentre que els alumnes ho fan als altres ⅔. Veiem com, tot i que els alumnes van canviant, l'adult els hi dona l’oportunitat a cada un per expressar-se i dir lliurement el que volen comunicar. Hi ha una fluïdesa de torn i amb un bon equilibri que deixa expandir-se en cada torn i això és gràcies a la tasca de l’adult que no limita i tampoc marca els torns de paraula. 



ESTRATÈGIES PER A POTENCIAR L’ORAL:

  • Expressions valoratives:

    • Confirmació: tot i que no es mostra cap intervenció d’aquest tipus, la Marta (que és l’adult) podria haver donat assertivitat a la intervenció del Sergi (quan li pregunta per la “contraportada” a la Mia), perquè ha utilitzat el terme adequadament:

- MIA: Ahora tengo que pintar aquí y poner el nombre.

- MARTA (adult): Però, això és la part del davant? 

- MIA: Sí.

- MARTA (adult): És la portada?

- SERGI: I la contraportada?

- MIA: Es esta Sergi.

- SERGI: Sense res? (perquè està en blanc, encara no li ha donat temps a fer cap dibuix). Vale.

- MIA: No perquè és lo uptimo, vamo de dos en dos, ete tozo ete tozo y el último ez ete. 

  • Expansions: 

- ANNA: Doncs falta una mica pel cumple de l’Alex.

- MARTA (adult): Quin dia és el cumple de l’Alex? Ho saps?

---

- MARTA (adult): S’ha tallat què? (intentant que digui el nom de cella).

- ANNA: Que el meu germà s’ha tallat això (senyanat la cella).

- MARTA (adult): Què és això? (senyalant també la cella amb rialla).

- ANNA: Arnau ensenya-li.

- MARTA (adult): Però digues què és això.

- ANNA: La cella!

- MARTA (adult): Ahhhh.

  • Substitucions instructives:

- MIA: Así se llama.

- MARTA (adult): Es titula així?



FUNCIONS DE LA INTERACCIÓ:

  • Informar:

    • Informació objectiva:

- ANNA: Doncs falta una mica pel cumple de l’Alex.

  • Informació subjectiva:

- ARNAU: No, a l’Anabel. És una nina diàblodica i hem tenen que pillar i l’Ària ha passat mil cops i no m’ha vist.

  • Obtenir informació:

- MARTA (adult): Quin dia és el cumple de l’Alex? Ho saps?

- MARTA (adult): Però, això és la part del davant?

  • Regular l’acció:

    • Accions d’altres:

- MARTA (adult): No, però aquí no, s’anirà volant (havia deixat el dibuix a sobre la motxilla i s’aniria volant amb el vent).

- MARTA (adult): Però que és això? Jo només, aquí veig quadrats, m’expliques?

  • Accions pròpies:

- ALEXANDER: Ho deixem bé (referint-se a deixar ben col·locada la corona).

  • Gestió de la comunicació i fórmules socials:

- ALEXANDER: Moltes felicitats.

- ARNAU: Hola Marta!

- MARTA (adult): Arlet (i li dona). Vols que te la llegeixi? (l’endevinalla)

  • Metalingüística:

- ANNA: És del calendari d’advent (l’endevinalla).

- ALEXANDER: El caga tió.



GESTIÓ DE LA CONVERSA:

  • Inici de torn:

- ALEXANDER: Moltes felicitats.

  • Manteniment de torn:

    • Expressions d’ànim i instruccions genèriques: ANNA: Sasha. Ahhhh m’has mogut.

    • Demanda de completar el relat: ALEXANDER: Ho deixem bé (referint-se a deixar ben col·locada la corona). I aquest? 

    • Iniciació d’enunciat: 

    • Aprofundiment del tema: MARTA (adult): Però que és això? Jo només, aquí veig quadrats, m’expliques?

    • Comprovació: MARTA (adult): I això què són, els autors del llibre?

  • Tancament de torn: MARTA (adult): (rient) Es titula així? (confirmant la Mia amb el cap). I el teu, com és titula? (apropant-se al Sergi que encara no ho sap). Pensa-t’ho i després m’ho dius.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...