dilluns, 27 de març del 2023

COMENTARI DE LA LECTURA “ESCUELA E INTERPRETACIÓN: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER”

 Aquesta lectura presentada consta de la introducció, 5 apartats i les conclusions. Cadascun d’aquests apartats fa èmfasi en diversos aspectes en els quals la socialització i interacció social dins l’escola són importants.

Començant per la introducció, aquesta fa un resum dels següents apartats, i parla de la importància de la interacció social en el desenvolupament dels individus, la relació de retroalimentació entre el pensament i el llenguatge i la interacció social com a element clau per a formar funcions psicològiques superiors.

El següent apartat, anomenat “El habla y el proceso de pensar”, fa èmfasi en la importància de debatre, els diferents mètodes de discussió, la construcció del coneixement metalingüístic i com la retroalimentació del text escrit i el discurs oral ens ajuda a integrar aprenentatges. A més a més, explica com debatre en grup ajuda que els alumnes de diferents nivells i característiques puguin aprendre els uns dels altres.

Seguidament trobem un apartat que es titula “Hablar e interpretar”, on segueix parlant de la importància de debatre en grup però s’enfoca més aviat en la importància de debatre en grup els aprenentatges literaris, és a dir, debatre les diferents interpretacions d’un mateix text, i com això alimenta la reflexió metacognitiva de cada individu.

Tot seguit comença l’apartat amb el títol “Hablar sobre los formatos con que nos comunicamos: los géneros discursivos”, i explica com els alumnes aprenen diferents gèneres discursius a partir de la socialització, però mentre aquest aprenentatge és important per al seu desenvolupament, no és suficient, i per això és primordial que a l’escola aprenguin els diferents tipus de gèneres discursius.

A continuació, a l’apartat “Hacer que el texto que escribimos ‘se mueva’”, llegim sobre la importància de que els alumnes percebin el text com a dinàmic on ells poden ser-ne partícips. A aquest apartat es comenta que el procés d’aprenentatge també hauria de ser valorat, no tan sols el resultat final d’aquest aprenentatge.

El penúltim apartat, anomenat “Hablar para ser: lo que uno sabe es pertinente”, els autors ens parlen sobre la importància de la influència de l’educació escolar sobre la formació de coneixements i habilitats en els estudiants, per les implicacions que aquestes tenen tant dins com fora de l’escola

Finalment, a les conclusions, es resumeix el text destacant la importància d’un entorn estimulant i productiu, on els alumnes interactuïn socialment per a desenvolupar formes d’interpretar el món. A més a més es defensa el paper d’un docent reflexiu i es conclou que l’aula hauria de ser un espai viu i de descobriment.

Personalment, demanaria als autors que expliquessin la seva postura respecte als mètodes que s’haurien d’emprar per a obtenir els resultats desitjats, segons el text, i que parlessin de les conseqüències que té en els individus adults el fet que no es compleixin aquestes expectatives dins la seva vida estudiantil.

Aquesta lectura m’ha resultat molt interessant perquè generalment, quan es parla de l’escola, es parla de l’aprenentatge del temari, no pas de la importància que té la socialització dins l’escola i com afecta a l’aprenentatge general. M’ha agradat que ho hagin explicat tan extensament ja que cobreix diverses àrees en les que personalment potser no m’hi hauria fixat, alhora que aporten una visió molt rica i alhora clara del tema.

Per altra banda, penso que la manera com està redactat aquest text és bastant complicat de llegir, i crec important que, a l’hora de transmetre visions i fets tant importants i clars dins la docència, sigui clar i accessible per a tothom, i així assegurar-se que qui vulgui llegir aquest text pugui realment entendre què és el que es comenta.

El següent article parla breument de la importància de dur a terme debats dins de l’aula, i dona consells sobre com fer-ho. https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/aprendizaje/como-ensenar-a-los-ninos-a-debatir/

Il·lustració 1: https://static.guiainfantil.com/uploads/educacion/ninos-debaten-colegio-p.jpg



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...