Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser
Fontich, Xavier & Fabregat Barrios, Santiago. (2021). Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser.
Breu síntesi lectura (no més de 500 paraules).
La lectura ens parla sobre la importància de les escoles i de la interacció social pel correcte desenvolupament integral dels infants en un moment de pandèmia. També, trobem diverses converses com a exemple d'aquesta afirmació.
La interacció és el motor de l’aprenentatge i de desenvolupament social i cognitiu dels individus. A més, el lloc per excel·lència d'aquesta interacció és l'escola, ja que, és el lloc on a través d'interaccions globalitzades en entorns rics i estimulants i amb interacció social, es crea la base dels aprenentatges.
Pel que fa al paper de l'equip educatiu del centre, és molt important que de forma conjunta s'entengui la idea d'espai social com a espai d'aprenentatge i de desenvolupament humà, cal recordar, en un espai de pandèmia. Els docents han de compartir idees, experimentar i crear materials amb els altres mestres, és a dir, treballar de forma col·laborativa i amb uns objectius comuns.
L'aula ha de ser un espai viu i de descobriment liderat per un mestre motivat i capaç de transmetre coneixements i valors a la mateixa vegada que conversa amb els alumnes i construeix amb ells l'aprenentatge.
En definitiva, hem d'entendre als alumnes com a persones que no aprenen per descobriment, sinó que ho fan a través de la interacció amb altres persones en diferents àmbits i espais. Necessitem una escola on es puguin trobar espais pel treball personal i en grup com a mitjan per ensenyar a descobrir el plaer d'aprendre.
Relació d’algun aspecte rellevant amb la nostra vida personal/una altre assignatura/pràctiques.
En el punt 2, El habla y el proceso de pensar, s'esmenta en l'exemple de conversa la utilitat d'un diari en el qual els infants escrivien les seves reflexions sobre els seus aprenentatges. Després fer realitzar els escrits i que el mestre els llegís, es comentaven a l'aula els dubtes o les observacions exposades. D'aquesta manera, a través d'un escrit també es treballava la part oral.
Ho he volgut relacionar amb un aspecte rellevant d'una assignatura que fem al Grau, Els Centres Educatius d'Educació Infantil. En aquesta, cada dia en finalitzar la sessió, hem d'escriure a la nostra carpeta d'aprenentatge el que hem fet aquell dia. Hem de respondre bàsicament a 5 preguntes: descriure que hem fet, fer una reflexió de la sessió, relacionar el que hem fet a l'aula amb el programa de l'assignatura, amb la nostra experiència personal i el nostre futur com a mestre d'educació infantil.
Després, cada inici de sessió el dediquen a què una persona de forma aleatòria llegeixi el seu diari del dia anterior i posteriorment, un altre de forma voluntària dona la seva opinió i/o àmplia informació del que ha llegit el company o la companya.
En definitiva, el que fem nosaltres a aquesta assignatura del Grau té els mateixos objectius que l'exemple de la lectura analitzada i, per tant, a més d'ensenyar-nos molts continguts a nosaltres (sintetitzar informació, expressió i oralitat, entre d'altres) és un recurs que nosaltres com a futurs i futures mestres podem utilitzar amb el nostre alumnes.
Formular una pregunta a l’autor.
lCom és per a tu una bona escola?
Quines 3-5 paraules clau seleccionaries com a termes importants de l’escrit?
lParla
lPensament
lAprenentatge
lEscola
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada