La lectura exposa que hem d’entendre la llengua oral com un contingut que està present a tota l’escolaritat, i aquesta, té un rol cabdal en el procés d’aprenentatge dels infants, ja sigui en edats primerenques o no. El llenguatge oral es tracta d’un mecanisme essencial que és motor d’aprenentatge i de desenvolupament social i cognitiu de l’individu, no una simple tècnica que s’utilitza a l’aula com a mitjà per dur a terme altres activitats.
Altrament, la lectura parla sobre com, segons Vygotsky, en el desenvolupament cultural de l’infant, totes les funcions apareixen dues vegades, la primera a escala social (interpsicològica), i la segona en el interior del propi nen/a (intrapsicològica). Així mateix, totes les funcions superiors psicològiques, s’originen a partir de la relació entre éssers humans.
Una altra idea a la qual s’hi fa èmfasi és el fet que a vegades, l’adquisició de coneixements ha de venir donada per una socialització explícita i no espontània, ja que fora del context escolar, no ens relacionaríem amb certs aspectes. Per exemple, els treballs, els informes, els debats, les exposicions i altres tipus de text no són gaire recurrents fora dels espais formals.
Per acabar el resum de la lectura, m’agradaria esmentar que el fet que infants interaccionin per redactar un text conjuntament, permet que el vegin com quelcom dinàmic, que es va corregint i rellegint a mida que va avançant. D’aquesta manera, no es dona només importància al producte final, sinó també al procés d'elaboració, que és on realment hi ha hagut aprenentatge.
Vull relacionar aquesta lectura amb una assignatura que estic cursant anomenada Llenguatges i contextos. Fa poc la professora ens va explicar que les persones som éssers narratius i socials per naturalesa, és a dir, que podríem dir que estem “dissenyats” per interaccionar amb altres individus. És innat, el fet de parlar i dialogar amb les persones que ens envolten. Per tant, cal aprofitar aquest aspecte que ens caracteritza a tots/es i fomentar el aprenentatge cooperatiu, en el qual el coneixement es va construint conjuntament gràcies a la discussió, el debat i el diàleg entre els membres d’un grup.
Si hagués de formular una pregunta a l’autor del text estaria relacionada amb la influència que tene les noves tecnologies en el llenguatge dels infants. No he acabat d’entendre el motiu pel qual aquestes noves plataformes digitals no tenen una repercussió en el llenguatge de les persones, atès que, personalment, m’he trobat en situacions en què jo mateixa he comès errades en contextos formals pel que fa al registre lingüístic.
Finalment, si hagués d’escollir les paraules clau d’aquesta lectura diria: interacció, aprenentatge i educació.
La imatge que he triat és la següent:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada