dilluns, 27 de març del 2023

Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser

LECTURA 1: Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser

  1. Breu síntesi de la lectura

El text, “Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser”, neix de la situació a la qual vam arribar durant la COVID-19, moment en què les escoles van tancar i els infants van estar privats de la interacció i la socialització. Consegüentment, aquest text ens parla sobre la importància que tenen les escoles i les diverses interaccions socials que es duen a terme dins dels centres en el desenvolupament dels alumnes i com els ajuda en el seu procés d’aprenentatge.


En començar se’ns presenta el primer punt: La parla i el procés de pensar. Aquí s’explica com, de manera general, el discurs oral rep poca importància i, en canvi, l'escrit té major rellevància. En el segon punt se’ns parla sobre parlar i interpretar, on ens n'adonem com en grup, a través de la interacció i la parla, se’ns brinda l’oportunitat de tenir un ventall més gran a l’hora d'interpretar i contrastar les diferents maneres de veure un mateix tema. Es continua amb el fet de com amb els temps adquirim la capacitat d’adaptar la nostra parla segons el context en què ens trobem, és a dir, com les nostres expressions i com ens adrecem a les persones varia per adequar-se a cada moment. Seguidament, veiem el valor de què els alumnes  elaborin un text en comú, donat que l’alumnat es posa en el rol de mestre i comença a corregir tit allò que no li sembla bé, per tal de dur a terme un text més acurat. Finalment, veiem com l’escola i els sabers dels adults influencien a l’hora de potenciar o menysprear els coneixements d’un alumne i fer-ho més o menys vàlid.


A tall de conclusió, veiem com al llarg del text es fa evident que el social és important en l’educació de les persones. Atès que, a través dels espais socials, com en aquest cas l’escola, els individus poden construir nous coneixements i a ser conscients de la importància de fer aprenentatges en col·laboració amb aquells que formen el seu entorn. Per aquests motius, cal destacar el paper dels docents, els quals han de fer de l’aula un espai on els alumnes puguin experimentar i compartir vivències a través del diàleg.


  1. Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…

Al llarg del cinquè punt de la lectura ens trobem amb una situació on un grup d’alumnes treballen conjuntament per tal d’elaborar un text del projecte que estan realitzant. Així doncs, al llarg de la meva trajectòria acadèmica, des de primària, m’he trobat dins de diferents projectes en els quals he hagut de fer un escrit de manera grupal. Com diu bé el text, és una manera on els alumnes interaccionen i comparteixen idees, donat que és així que s’adquireixen nous aprenentatges, a través de la interacció i la socialització. Per tal causa, puc afirmar que és una realitat a través de la meva experiència com alumna, ja que és d’aquesta manera quan més he après.


  1. Formular una pregunta

En un moment en què els alumnes, com és l'etapa d'Educació Infantil, no tenen molt desenvolupada la parla, com fer d'aquesta una eina d'aprenentatge entre ells?


  1. Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text

  1. Activitat social

  2. Interacció humana

  3. Aprenentatge

  4. Parlar

  5. Llenguatge


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...