En aquesta entrada del blog hem volgut fer una petita anàlisi dels resultats obtinguts del
formulari de Google que hem respost totes les companyes de classe. Per fer-ho, hem dividit
l’entrada les següents parts.
1. Síntesi general: quina tendència o tendències suggereixen globalment les respostes?
Les respostes destacades com a interessants, útils o divertides han sigut activitats artístiques
com cantar cançons, teatre, titelles… Considerem que aquestes activitats són de caràcter molt
dinàmic i és per això que s’han convertit en les més divertides entre els alumnes. L’única que
també s’ha destacat com a interessant, però que no és de caràcter artístic és el debat i les
exposicions en grup, on es treballen aspectes més formals i acadèmics, però que pels alumnes
ha sigut enriquidor.
Per tant, podem veure que l’oral s’ha treballat partint d’activitats molt dinàmiques i d’altres que
consistien a reproduir oralment algun producte que havien elaborat. Per una banda, les activitats
dinàmiques han agradat perquè eren de caràcter lúdic i artístic i permetien aprendre l’oral a través
del gaudi que aportava aquesta activitat. Per altra banda, les altres activitats com ara (debats,
treballs cooperatius i exposicions) també han agradat perquè són una manera de reproduir un
aprenentatge que havien fet i, per tant, posar en evidència el seu coneixement.
2. Selecció d'afirmacions breus: quines cites seleccionaríem com a il·lustratives d'aquestes
tendències?
Hem volgut seleccionar cites on surt representada la nostra tendència, però alhora que el
nostre company hagués argumentat , explicant el perquè d'aquella selecció. D'aquesta manera
també podem veure com ho viuen els companys i quins han sigut els arguments que els ha fet
seleccionar aquell àmbit.
Les més útils serien les exposicions i els debats, perquè feien donar la teva opinió
Les activitats més útils eren els treballs cooperatius, ja que podíem compartir diferents
punts de vista i aconseguir un millor resultat. A més, que l'aprenentatge que adquiríem
era de més qualitat.
Les que trobo més útils i que m'agradaven més són les obres de teatre i els poemes. Crec
que és una manera diferent de treballar la llengua oral a més que és més entretinguda.
3. paraules clau: quines 5 paraules clau identificaríem?
Les cinc paraules claus que destacaríem sobre les respostes rebudes són les següents:
Diversió: Les activitats han de ser agradables per tal que els alumnes participin i puguin
veure l'expressió oral com una oportunitat per créixer i aprendre. Fer que les propostes
relacionades amb la llengua oral siguin monòtones provoca un rebuig i una valoració negativa.
Dinàmic: Per cridar l’atenció i despertar la motivació dels alumnes cal que les activitats
proposades siguin dinàmiques, és a dir, no han de ser unidireccionals, sinó que hi ha d’haver
un feedback entre l’alumnat i el docent. Fins i tot entre els mateixos alumnes, per donar
oportunitat als mateixos infants a respondre els dubtes o opinions dels seus companys.
Llenguatge: hem pogut veure que en un inici, en l’etapa de l’educació infantil el llenguatge es
pot expressar de diverses maneres, ja sigui en l'àmbit musical, corporal, verbal…, però a
mesura que avancem de cursos el llenguatge cada cop queda més limitat, on té principalment
cabuda el llenguatge escrit. Per aquest motiu hem volgut destacar aquest concepte clau
perquè es treballa de manera transversal, com es fa a infantil i cursos posteriors.
Comunicació: Considerem que sense comunicació no es poden dur a terme activitats que
potenciïn l’expressió oral, atès que es necessiten els elements claus d’aquesta comunicació:
emissor, receptor i canal. A més, no només s’ha de tenir en compte la llengua, sinó que per comunicar també hem de fixar-nos en l’expressió corporal de l’individu.
Conversa: Molts dels companys consideren que els moments de debat eren situacions molt
enriquidores, perquè és una manera d'aprendre dels altres, a través de l’escolta activa i saber l’opinió dels altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada