dilluns, 27 de març del 2023

La parla a l'escola

En aquesta entrada del blog hem volgut fer una petita anàlisi dels resultats obtinguts del

formulari de Google que hem respost totes les companyes de classe. Per fer-ho, hem dividit

l’entrada les següents parts. 


1. Síntesi general: quina tendència o tendències suggereixen globalment les respostes?

Les respostes destacades com a interessants, útils o divertides han sigut activitats artístiques

com cantar cançons, teatre, titelles… Considerem que aquestes activitats són de caràcter molt

dinàmic i és per això que s’han convertit en les més divertides entre els alumnes. L’única que

també s’ha destacat com a interessant, però que no és de caràcter artístic és el debat i les

exposicions en grup, on es treballen aspectes més formals i acadèmics, però que pels alumnes

ha sigut enriquidor. 


Per tant, podem veure que l’oral s’ha treballat partint d’activitats molt dinàmiques i d’altres que

consistien a reproduir oralment algun producte que havien elaborat. Per una banda, les activitats

dinàmiques han agradat perquè eren de caràcter lúdic i artístic i permetien aprendre l’oral a través

del gaudi que aportava aquesta activitat. Per altra banda, les altres activitats com ara (debats,

treballs cooperatius i exposicions) també han agradat perquè són una manera de reproduir un

aprenentatge que havien fet i, per tant, posar en evidència el seu coneixement. 


2. Selecció d'afirmacions breus: quines cites seleccionaríem com a il·lustratives d'aquestes

tendències?


Hem volgut seleccionar cites on surt representada la nostra tendència, però alhora que el

nostre company hagués argumentat , explicant el perquè d'aquella selecció. D'aquesta manera

també podem veure com ho viuen els companys i quins han sigut els arguments que els ha fet

seleccionar aquell àmbit. 

  • Les més útils serien les exposicions i els debats, perquè feien donar la teva opinió

  • Les activitats més útils eren els treballs cooperatius, ja que podíem compartir diferents

punts de vista i aconseguir un millor resultat. A més, que l'aprenentatge que adquiríem
era de més qualitat. 
  • Les que trobo més útils i que m'agradaven més són les obres de teatre i els poemes. Crec

que és una manera diferent de treballar la llengua oral a més que és més entretinguda.


3. paraules clau: quines 5 paraules clau identificaríem? 

Les cinc paraules claus que destacaríem sobre les respostes rebudes són les següents:

  • Diversió: Les activitats han de ser agradables per tal que els alumnes participin i puguin

  • veure l'expressió oral com una oportunitat per créixer i aprendre. Fer que les propostes

  • relacionades amb la llengua oral siguin monòtones provoca un rebuig i una valoració negativa.

  • Dinàmic: Per cridar l’atenció i despertar la motivació dels alumnes cal que les activitats

proposades siguin dinàmiques, és a dir, no han de ser unidireccionals, sinó que hi ha d’haver

un feedback entre l’alumnat i el docent. Fins i tot entre els mateixos alumnes, per donar
oportunitat als mateixos infants a respondre els dubtes o opinions dels seus companys. 
  • Llenguatge: hem pogut veure que en un inici, en l’etapa de l’educació infantil el llenguatge es

pot expressar de diverses maneres, ja sigui en l'àmbit musical, corporal, verbal…, però a

mesura que avancem de cursos el llenguatge cada cop queda més limitat, on té principalment
cabuda el llenguatge escrit. Per aquest motiu hem volgut destacar  aquest concepte clau
perquè es treballa de manera transversal, com es fa a infantil i cursos posteriors.
  • Comunicació: Considerem que sense comunicació no es poden dur a terme activitats que

potenciïn l’expressió oral, atès que es necessiten els elements claus d’aquesta comunicació:
emissor, receptor i canal. A més, no només s’ha de tenir en compte la llengua, sinó que per comunicar també hem de fixar-nos en l’expressió corporal de l’individu. 
  • Conversa: Molts dels companys consideren que els moments de debat eren situacions molt

enriquidores, perquè és una manera d'aprendre dels altres, a través de l’escolta activa i saber l’opinió dels altres.

Imatge extreta de l'article "3 argumentos de peso por los que debes trabajar les
habilidades comunicativas"



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...