LECTURA 1: ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER
3-5 PARAULES CLAU DEL TEXT
Espai social, professorat implicat, tasca comunicativa i col·laboració.
SÍNTESI LECTURA
En aquesta lectura es posa molt èmfasi en la importància de les interaccions socials que es reprodueixen a l'escola i que són fonamentals en el desenvolupament integral dels infants. A més a més, fa especial menció també a què el procés d'ensenyar i aprendre té una arrel social, és per això que el fet d'interactuar i socialitzar és essencial per aprendre. Per poder aconseguir aquesta socialització és fonamental reflexionar, parlar i compartir els nostres pensaments de manera col·laborativa amb la resta de companys i companyes i, també amb els mateixos docents de l'aula.
També, per mitjà de les diverses situacions que succeeixen en la lectura, es posa en relleu la importància del discurs oral i l'escrit, ja que el llenguatge humà ens proporciona les converses, el fet de poder expressar diverses opinions, de compartir idees en comunitat, de fer discursos i, sobretot, d'experimentar les interaccions i això és crucial.
D'altra banda, la lectura fa esment a què no tots els textos s'escriuen de la mateixa manera i que existeixen diferències entre el gènere discursiu en intercanvis comunicatius tant orals com escrits, és per això que l'ensenyança ha de ser explícita i no només espontània. Seguint amb el gènere discursiu, és una eina per entendre que vol dir escriure bé o malament, ja que escriure bé vol dir respectar els trets propis dels gèneres que s'utilitzen habitualment en cada context. Dins d'aquests gèneres trobem els acadèmics i els escolars que no es poden aprendre només pel mitjà de la socialització espontània sinó que ha de ser per mitjà d'una ensenyança explícita i d'una socialització conscient. És a dir, la socialització espontània de vegades és dèbil o requereix una socialització més conscient, tal com he dit anteriorment.
Amb tot això, atendre el procés d’aprenentatge requereix obrir escenaris en els quals els alumnes i les alumnes parlin per aprendre. Implicar als alumnes i a les alumnes habitualment i al llarg de tota l’escolaritat en experiències i diàlegs reals o en situacions on assumeixin el rol del mestre o la mestra, contribuirà a enriquir la competència escrita i oral de cadascun d’ells i elles.
COMENTARI PERSONAL
Durant les pràctiques que vaig fer amb el curs d'I-5, em vaig fixar que feien una activitat molt interessant anomenada Visual Thinking Strategies (VTS). M'ha recordat a alguna de les situacions que es donen en la lectura, ja que el VTS és un mètode d'ensenyament basat en la investigació que millora la capacitat d'un estudiant per descriure, analitzar i interpretar imatges i informació, mitjançant l'observació i el debat de l'art visual. El VTS dona suport al desenvolupament d'habilitats de pensament crític i fomenta la participació en debats col·laboratius. Ho relaciono amb la lectura sobretot pel que fa a aquest últim aspecte, que parla dels debats col·laboratius, ja que aquests fomentaven el diàleg en grup i ajudaven a enriquir la competència oral dels infants i alhora prenia consciència de la importància dels entorns i els espais socials en l'educació infantil.
PREGUNTES A L’AUTOR
Pel que fa a les preguntes que li faríem a l'autor, m'ha cridat molt l'atenció el terme d'espai social i repertori lingüístic, és per això que he triat les següents:
Quina seria una bona dinàmica per treballar a l’aula amb infants d'entre 0 i 6 anys que potenciï l’espai social com a espai d’aprenentatge?
Que podem fer per enriquir el repertori lingüístic d’infants d’entre 0 i 6 anys?
Creus que hi ha algun espai específic de l’escola que afavoreixi més que un altre la interacció entre iguals i l’activitat social?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada