dilluns, 27 de març del 2023

LECTURA 01: ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER


    Aquest article mostra la importància de l'espai social escolar com a espai d'aprenentatge I desenvolupament humà.  

     Concretament, en una situació de pandèmia que posa en perill en funcionament de la institució escolar com un espaiobert, viu i inclusiu. Des d'aquesta perspectiva, el llibre tracta de mostrar diferents oportunitats que es poden perdre si s'acaba amb aquest espai social escolar. Aquest espai ha de ser estimulant i, per tant, ha de fomentar la participació activa dels nens i nenes, doncs, puguin desenvolupar-se. 

     En conseqüència, l'alumne és un agent actiu en el seu procés d'aprenentatge i descobriment influït per la interacció amb altres persones.  En definitiva, aquest article mostra la importància de les escoles per al desenvolupament integral dels nens i nenes i de la interacció social entre aquests, produïdes diàriament en aquest entorn i en altres.

      Algunes preguntes que formularia a l'autor serien les següents:

  • Consideres que té la mateixa importància l'entorn escolar i la resta de contextos en què es desenvolupa l'infant a l'hora d'interactuar socialment? 
  • Com es podria millorar la interacció social en el context educatiu?
  • La interacció social afavoreix l'aprenentatge escolar? 
  • Consideres que la figura del mestre té un paper clau a l'hora de fomentar o restringir aquesta interacció?
  • Quines estratègies recomanaries per potenciar la interacció social a l'aula? 


Pel que fa a les parabels clau, podem destacar les següents: 

  • Espai d'aprenentatge 
  • Pensar 
  • Aprendre 
  • Interacció
  • Parlar
Hi ha una frase, del punt 6 "hablar para ser: lo que uno sabe es pertinente", que m'ha fet reflexionar sobre un aspecte en concret: "La escuela es la que marca lo que vale como saber homologable lo que sugiere a la vez lo que la escuela enseña es lo que se aprende"; "en segundo el alumno sabe hacer una cosa y le da estatuto de conocimiento válido sin dejarse influir por el peso de la institución". Aquesta frase em fa reflexionar sobre el fet d'otorgar més o menys importància als aprenentatges que fan els infants en contextos diferents a l'escolar. Per tant, considero que és un aspecto que es podría abordar més en porfunditat.


D'altra banda, al Punt 3: “hablar e interpretar”, hi ha dues frases que m'han recordat a una situació personal viscuda. "Cuando la maestra interroga por lo que  James "cree" se genera un escenario propicio a dar la opinión personal y no orientado a obtener la respuesta normativa. “La imagen de personas implicadas en un tema sobre el que hablan y comparten ideas con interés remite a la idea de comunidad”. Aquestes frases m'han fet pensar en una situació personal viscuda durant el Pràcticum I a una escola de primària i infantil a Cerdanyola del Vallès. Allà, va acudir, a una classe d’infants de p5, una persona de l'ajuntament del poble per explicar un conte al grup. Aquest conte tractava la diversitat familiar i era una bona manera de conscienciar als infants sobre aquest aspecte a partir d'una activitat que tant agrada en l’etapa inicial. Vaig observar com durant el conte,  els infants compartien obertament el seu punt de vista amb la resta de companys i amb la persona que explicava en conte, mostrant així, la seva espontaneïtat (sentiment de comunitat).



                 https://guiamamaybebe.com/importancia-de-la-interaccion-de-tu-hijo-con-los-padres-y-otros-ninos/


 


 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...