dilluns, 10 d’abril del 2023

Lectura 1D: El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Xavier Fontich.

 a) Breu resum de la lectura

La teoria sociocultural defensa que la interacció verbal és essencial en el procés d’aprenentatge que es dona dins d’un context escolar. Per tant, es concep a l’alumnat com un agent actiu que no actua en solitari ni aprèn per simple descobriment, sinó que aprèn a través de la interacció amb altres persones.

És a dir, des de la perspectiva social, l’aprenentatge s’entén com un procés de socialització en formes de parla i comprensió especifiques d’una cultura. En aquest context, sorgeix la zona de desenvolupament pròxim (ZDP) que com ja sabem fa referència a la interacció entre aprenent i adult on, aquest segon, mitjançant la interacció, va construint una bastida que possibilitat el desenvolupament de l’aprenent de manera progressiva.

Tanmateix, s’ha de destacar que aquesta ZDP se sol veure com un concepte estàtic que reflecteix l’estat mental d’un individu en un moment determinar i no com una dinàmica del desenvolupament a través del diàleg. Per aquesta raó, un concepte més ajustat seria el de zona de desenvolupament intermental (ZDI) i el d’ensenyament dialògic (dialogic teaching).

Dit això, partint d’aquest vessant sociocultural, l’article ens exposa dues nocions que van sorgir a partir de la interacció a l’aula: la “bastida” i la “parla exploratòria”. En primer lloc, cal esmentar que la bastida es podria definir en nou estratègies que es basen en tres moviments: de contingència, de retirada gradual de suport i de transferència de responsabilitat i promoció de l’autonomia.

Per un altre costat, s’ha de ressaltar que la bastida és un procés fluid, mútuament responsiu entre professor i alumne com a resultat de la negociació i activitat col·laborativa. Aleshores, en la interacció que es dona en aquest procés hi juga un rol molt important la parla exploratòria.

En la parla exploratòria els participants s’impliquen críticament, però constructivament amb les idees dels altres. Això fa que es doni una participació bastant equitativa on el professorat pren un rol de guia que fa servir el diàleg per crear el desenvolupament d’una comunitat de recerca.

En definitiva, la bastida i la parla exploratòria són dues nocions que ajuden al professorat a guiar el desenvolupament intel·lectual.

b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

En una part de l’article es parla de coneixement ritual i coneixement de principis i se’ns explica que el pas de l’un a l’altre no és automàtic ni es pot sostreure a dinàmiques educatives merament rituals que aparentment semblen participatives, de treball en grup, de descoberta i de construcció de sabers.

Aleshores la meva pregunta seria: ens podries donar alguns consells per saber com “tibar el fil” de l’anomenada “conversa desordenada” per construir una veritable bastida?

c) Comentari personal

L’article en qüestió m’ha semblat molt interessant i m’ha ajudat a reflexionar sobre moltes de les situacions que he anat experimentant com a alumne al llarg del meu recorregut escolar.

Gràcies a aquesta lectura, m’he adonat que gran part de la meva experiència educativa s’ha basat en uns rituals per poder arribar a la resposta correcta provocant que les interaccions, que poguessin sorgir entre els companys i/o docents, fossin poc productives i es quedessin en la parla disputativa i acumulativa sense arribar a practicar una parla exploratòria.

Així doncs, partint de la meva experiència personal, ara sé que perquè les activitats siguin productives cal que, com a futura docent, construeixi una bona bastida a partir de la identificació d’una bona discussió i l’establiment de regles amb l’alumnat per afavorir una parla exploratòria.

d) Tres o cinc paraules clau

Des del meu punt de vista, les paraules clau d’aquest article són: perspectiva sociocultural, bastida, parla exploratòria i rol docent.

Departament d’ensenyament, 2017, bastida [il·lustració]. Font: https://serveiseducatius.xtec.cat/altpenedes/wp-content/uploads/usu763/2018/03/170614_bastides_MU.pdf

Departament d’ensenyament, 2017, bastida [il·lustració]. Font: https://serveiseducatius.xtec.cat/altpenedes/wp-content/uploads/usu763/2018/03/170614_bastides_MU.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...