Escola i interacció social: parlar per pensar, per aprendre, per ser
Breu resum de la lectura
L'article "Escola i interacció social: parlar per pensar, per aprendre, per ser", exposa la importància de les escoles com a centres d'activitat social i interacció humana, i la problemàtica sorgida arran de la pandèmia: tancar-les.
Aquest fet suposa un problema tant per infants com per joves, posant en risc el contacte social, essencial per l'aprenentatge i el desenvolupament.
L'article comença parlant sobre la parla i el procés de pensar: el rol que exerceix la socialització a l'hora de parlar, pensar o aprendre. Seguidament, sobre parlar i interpretar: aprendre significa segons l'interaccionisme sociodiscutriu, integrar-se progressivament en una comunitat de discurs. (Lemke). Però no totes les persones parlem de la mateixa manera, la riquesa i diversitat de la parla. A través dels gèneres discursius ens comuniquem en diferents formats: són un saber adquirit per la participació i socialització en intercanvis comunicatius, orals i escrits. Però no només s'aprèn de l'oral, sinó que sovint també necessitem l'escrit i, efectivament, l'ensenyament d'aquest escrit, on l'escola juga un paper de rellevant importància. Finalment, el text exposa que tot el que sabem és pertinent per ser parlat, que és aquí on l'aprenentatge és real, ja que aquest requereix obrir escenaris en el que els alumnes parlin per aprendre.
Pregunta per a l’autor en base al text
Les institucions escolars utilitzen un "hàbitus" lingüístic ampliat, i l'accés als codis de llenguatge ve donat per la classe social, fent que les classes socials més baixes hagin de fer un sobreesforç i sovint una muda lingüística per adaptar-se al sistema escolar. Creus que això és un problema d'interacció social d'escola? Creus que potser ho és més en la relació adult-infant? Com podríem fer-ho per no reproduir-lo i al contrari, compensar-lo?
Comentari personal
Personalment, penso que la lectura exposa molt bé la importància de la parla. En el meu cas personal, m'he criat entre gent gran, i això em va incentivar molt a parlar. M'agradava molt escoltar-los i a poc a poc em vaig anar involucrant en la parla per poder-me endinsar en les seves converses. Per això vaig ser dels primers infants de la meva promoció en parlar i dels que més ràpid van anar. Per aquest motiu penso que la socialització juga un paper crucial i fonamental en la parla i l'aprenentatge de cada persona, perquè ho he viscut en primera persona. Penso, tal com defensa el text, que la parla és la base de molts dels pilars que sustenten la nostra societat actual: per exemple, la política amb l'art de l'oratòria.
Paraules clau:
Socialització
Parla
Educació literària/ Gèneres discursius
Aprenentatge
Comunicació (Tasca comunicativa)
Imatge + Enllaç amb la font de la imatge
Opcional: enllaç a alguna pàgina interessant que tracta el mateix tema
L’article parla sobre l’impacte de la pandèmia en la socialització dels infants, incloent en aquesta el fet de no anar a escola. És d’una revista molt interessant sobre salut mental.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada