dimecres, 12 d’abril del 2023

LECTURA 1D: El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Xavier Fontich

 RESUM:

Aquest article aborda la importància del diàleg a l'aula des d'una perspectiva sociocultural, destacant les nocions de Bastida i la parla exploratòria com a eines per a la millora de l'aprenentatge. Des de la perspectiva social, l’aprenentatge no s’entén com l’adquisició d’un conjunt de sabers independents del context, sinó com un procés de socialització en unes formes de parla i comprensió específiques d’una cultura.

El diàleg és considerat essencial per a l'aprenentatge i els professors han de crear un entorn que fomenti el diàleg productiu. Es presenta un model de Bastida que destaca la negociació i la col·laboració entre professors i alumnes. En aquest model es crea la Zona de Desenvolupament Proper (ZDP), que és la distància entre el que un alumne pot fer de forma independent i el que pot fer amb l'ajuda d'un adult o un company més competent. Els professors han de proporcionar als alumnes les estratègies adequades per a cada situació, per ajudar-los a avançar en la seva ZPD. 

El diàleg a l'aula pot prendre diferents formes, i en aquest article es destaca la importància de promoure la parla exploratòria, que és un tipus de diàleg que fomenta la discussió i la col·laboració productiva i respectuosa entre els alumnes. Els professors han d'establir normes clares i objectius per a les discussions en grup, i han d'encoratjar els alumnes a escoltar les opinions dels altres i treballar junts per arribar a un consens. El paper del professor és fonamental en la promoció del diàleg a l'aula. Els professors han de ser conscients de les especificitats de l'entorn escolar i dels rols dels professors i alumnes. Han de ser capaços de facilitar les discussions i promoure una cultura de diàleg respectuós a l'aula. 

El llenguatge és un mediador important en el procés d'aprenentatge, i els professors han de ser conscients dels diferents nivells de llenguatge que els alumnes poden utilitzar i adaptar el seu llenguatge en conseqüència. 


EXPERIÈNCIA PERSONAL EN RELACIÓ A LA LECTURA:

Personalment, m’ha semblat molt interessant l’article i crec que està redactat d’una manera que atrau molt al lector i la lectura és fàcil i clara. M’ha fet reflexionar sobre el meu recorregut educatiu i considero que en moltes ocasions he tingut la sort de poguer rebre una educació des d’una perspectiva psicosocial, ja que sobretot durant l’ESO, he rebut una educació molt dinàmica on es donava molta importància a les interaccions entre alumnes i professors a la gran majoria d’assignatures. 

Un exemple és la matèria de Català on feiem diferents activitats de tertúlies, diàlegs, debats, obres de teatre o diferents dinàmiques d’aula per tal de dur a terme la teoría de manera més dinàmica.


PREGUNTA A L’AUTOR:

Creus que la pràctica de la parla exploratòria s’hauria de donar la major part del temps a l’aula o també s’ha de tenir moments on sigui únicament el docent qui dirigeix el diàleg?


PARAULES CLAU:

  • Teoria sociocultural

  • Bastida

  • Parla exploratòria

  • Diàleg

  • Rol docent







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...