dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2A: EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL

 

EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL – Mª DEL PILAR FERNÁNDEZ MARTÍNEZ E ISABEL M. GALLARDO FERNÁNDEZ

Aquest article té com a referent un projecte d'investigació que tracta sobre "el cos humà". Una investigació basada en 24 sessions en una classe d'I5, per a dur a terme aquest projecte van dividir les sessions en quatre fases.

La primera fase té lloc a la contextualització del projecte, la mestra fa una pregunta i els infants han de respondre un per un per fer l'elecció del tema. En la segona fase la mestra realitza la pregunta, que volem saber sobre el tema? La mestra fa un recull de totes les respostes i les organitza per temes amb el propòsit d'accedir als coneixements que els infants ja tenen i contribuir al fet que continuïn avançant en aquests coneixements. En la tercera fase, fan un treball d'investigació sobre el que volen aprendre i les preguntes plantejades, la mestra ajuda als infants i aporta eines per mostrar d'on extreure aquesta informació i d'aquesta manera demanen ajuda a les famílies per fer aquest treball. Entre tots redacten una nota per sol·licitar la col·laboració de les famílies. Finalment, la quarta fase on presenten la informació, cada infant llegeix amb ajuda de la mestra el que han redactat amb les famílies, recollint totes les idees i fent un redactat final que servirà per crear un nou llibre a la biblioteca de l'aula, a més la mestra farà fotocòpies perquè cada alumne es pugui emportar un llibre a casa i cada alumne podrà dibuixar la seva pròpia portada.

Aquesta proposta de treball mostra una metodologia qualitativa, ja que és la que més s'apropa a mostrar les evidències del que es fa a l'aula, es fixa en la forma d'aprendre dels infants i no la quantitat. Aquesta investigació suposa un aprenentatge naturalista i interpretatiu, mostra la importància del diàleg a l'aula, perquè permet la construcció d'un coneixement conjunt, i de la metacognició perquè recrea les situacions d'aprenentatge constituint tot junt un procés d'ensenyament-aprenentatge. El propòsit de realitzar aprenentatges per projectes és despertat l'interès pel saber, aprendre des de l'interès dels infants i com aquests llenguatges faciliten la construcció social, les activitats, experiències, interessos i motivacions dels infants perquè ajudin a aprendre i desenvolupar-se com a ciutadans crítics i reflexius.

En el que fa a la meva experiència en les aules d'educació infantil la majoria d'escoles estan fent aprenentatges per projectes, ja que és una forma de motivar a l'infant per aprendre allò que de veritat volen saber. A la classe on vaig estar a les pràctiques era la classe dels superherois i superheroïnes, investigaven sobre aquests i els seus poder, una àvia els hi va cosir una capa a cada infant, i van poder sentir-se els superherois i superheroïnes que investigaven. També va haver-hi una exposició al Museu Mocco de Barcelona sobre una autora que dibuixava Pop Art, un dibuix molt comú en els còmics de superherois, van poder anar i interaccionar amb tot el que hi havia això va suposar pels infants un gran aprenentatge significatiu i poder posar a la pràctica el que estaven investigant.

Interrogant: Com fer que els infants no perdin l’interès durant el projecte?

Paraules clau: aprenentatge per projectes, coneixement conjunt, diàleg, construcció social, conviure.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...