EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO
EN EDUCACIÓN INFANTIL – Mª DEL PILAR FERNÁNDEZ MARTÍNEZ E ISABEL M. GALLARDO
FERNÁNDEZ
Aquest article té com a referent un projecte d'investigació que tracta
sobre "el cos humà". Una investigació basada en 24 sessions en una
classe d'I5, per a dur a terme aquest projecte van dividir les sessions en
quatre fases.
La primera fase té lloc a la contextualització del projecte, la mestra fa
una pregunta i els infants han de respondre un per un per fer l'elecció del
tema. En la segona fase la mestra realitza la pregunta, que volem saber sobre
el tema? La mestra fa un recull de totes les respostes i les organitza per
temes amb el propòsit d'accedir als coneixements que els infants ja tenen i
contribuir al fet que continuïn avançant en aquests coneixements. En la tercera
fase, fan un treball d'investigació sobre el que volen aprendre i les preguntes
plantejades, la mestra ajuda als infants i aporta eines per mostrar d'on
extreure aquesta informació i d'aquesta manera demanen ajuda a les famílies per
fer aquest treball. Entre tots redacten una nota per sol·licitar la
col·laboració de les famílies. Finalment, la quarta fase on presenten la
informació, cada infant llegeix amb ajuda de la mestra el que han redactat amb
les famílies, recollint totes les idees i fent un redactat final que servirà
per crear un nou llibre a la biblioteca de l'aula, a més la mestra farà
fotocòpies perquè cada alumne es pugui emportar un llibre a casa i cada alumne
podrà dibuixar la seva pròpia portada.
Aquesta proposta de treball mostra una metodologia qualitativa, ja que és
la que més s'apropa a mostrar les evidències del que es fa a l'aula, es fixa en
la forma d'aprendre dels infants i no la quantitat. Aquesta investigació suposa
un aprenentatge naturalista i interpretatiu, mostra la importància del diàleg a
l'aula, perquè permet la construcció d'un coneixement conjunt, i de la metacognició
perquè recrea les situacions d'aprenentatge constituint tot junt un procés
d'ensenyament-aprenentatge. El propòsit de realitzar aprenentatges per
projectes és despertat l'interès pel saber, aprendre des de l'interès dels
infants i com aquests llenguatges faciliten la construcció social, les
activitats, experiències, interessos i motivacions dels infants perquè ajudin a
aprendre i desenvolupar-se com a ciutadans crítics i reflexius.
En el que fa a la meva experiència en les aules d'educació infantil la
majoria d'escoles estan fent aprenentatges per projectes, ja que és una forma
de motivar a l'infant per aprendre allò que de veritat volen saber. A la classe
on vaig estar a les pràctiques era la classe dels superherois i superheroïnes,
investigaven sobre aquests i els seus poder, una àvia els hi va cosir una capa
a cada infant, i van poder sentir-se els superherois i superheroïnes que
investigaven. També va haver-hi una exposició al Museu Mocco de Barcelona sobre
una autora que dibuixava Pop Art, un dibuix molt comú en els còmics de
superherois, van poder anar i interaccionar amb tot el que hi havia això va
suposar pels infants un gran aprenentatge significatiu i poder posar a la
pràctica el que estaven investigant.
Interrogant: Com fer que els infants no perdin l’interès durant
el projecte?
Paraules clau: aprenentatge per projectes, coneixement conjunt,
diàleg, construcció social, conviure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada