dilluns, 24 d’abril del 2023

Lectura 2A: El lenguaje como medio de construcción social del conocimiento en educación infantil

 El lenguaje como medio de construcción social del conocimiento en educación infantil


Cita de l’article Fernández Martínez, M. del P., & Gallardo Fernández, I. M. (2016). El lenguaje como medio de construcción social del conocimiento en educación infantil. Revista Iberoamericana De Educación, 71, 111-132. https://doi.org/10.35362/rie7107


Resum

El que ens parla aquest article és sobre un projecte d’investigació sobre les seqüències didàctiques per escriure textos a l’Educació Infantil a una aula d’I5. El que es pretén és demostrar que el llenguatge és potenciador d’aprenentatge. Per tant, aquest treball consisteix que a partir del tema principal, en aquest cas el cos humà, creen un text explicatiu buscant informació, investigant, i sobretot, fent preguntes. 

Les autores, Fernández Martínez, M del P i Gallardo Fernández, I expliquen  com la motivació i la curiositat dels infants sobre un tema és base de construcció social mentre parlen. Tot i que els infants ja saben moltes coses de diferents temes, l’escola ha de poder facilitar la construcció de nous coneixements mitjançant un acompanyament per part dels docents. A més, ha de permetre als infants poder expressar les seves opinions però també a saber escoltar i parar atenció a la resta dels companys/es. 

El paper del docent ha de permetre un bon clima a l’aula on els infants se sentin segurs de dir la seva, puguin reflexionar i respectar als altres. Ha de poder trobar diverses formes d’investigar per poder dur a terme el projecte mitjançant les preguntes, ja que preguntar és pensar. 

Pel que fa al projecte es planteja en diverses fases:

  • Fase 1: consisteix a escollir el tema, on els protagonistes són els infants, ja que l’escullen ells i elles. 

  • Fase 2: expressar què és el que volen saber sobre el tema, en aquest cas, el cos humà, amb preguntes orientades per poder dur a terme el projecte final, el text expositiu. 

  • Fase 3: buscar informació, en aquest cas les famílies es veuen involucrades perquè són elles qui també ajudaran als infants. Després es comparteix el que és el que han trobat i a on. 

  • Fase 4: creació del text i reflexió sobre què han après. 

Reflexió personal

Aquest text m’ha fet pensar, sobretot en aquesta frase: “Los principales hallazgos identifican a los docentes como el motor de cambio de las prácticas de enseñanza. Para cambiar la escuela infantil es necesario que las prácticas docentes cambien”. Té tota la raó, si nosaltres no fem un canvi en la nostra praxi, no podem demanar als infants a ser reflexius, si no ho som nosaltres primer. Hem de deixar que parlin, que sorgeixin temes d'interès i indagar sobre ells, si ells estan motivats i volen saber-ne més, aprofitem-ho. Aprendran de la millor forma, la descoberta, les inquietuds, preguntant i comunicant-se.

Una pregunta

  • Com es pot treballar un projecte com el que explica l’article en una aula on costa la interacció i conta que interactuïn?

Paraules clau: comunicació, investigar, escoltar, reflexionar, preguntar




Posada en comú amb les companyes expertes de cada lectura


Lectura B:La asamblea de clase en la EI un espacio para crecer como grupo

  • Com fer una assemblea a classe i com ajudem als infants millorar la competència social i cívica i la comunicació lingüística

  • Assemblea lloc de discussió, sigui de l’escola o de la vida diària 

  • Com fer unes normes de classe de forma democràtica → donar veu i fomentar la participació 

  • 2 tipus d’assemblees

    • Assemblea on s'expliquen contes i cançons

    • Assemblees per dialogar i parlar

  • Docent ha de fomentar l’autonomia personal 



Lectura C: Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en EI

  • La lectura pels infants normalment és avorrida, hem de fer un canvi per tal que sigui més atractiu com? Amb la lectura compartida. 

  • La lectura compartida, primer hem de saber en quin moment es troben els infants per saber els interessos, després de mica en mica fomentar la participació i que diguin la seva. La mestra ho llegeix en veu alta perquè crida l’atenció

  • La lectura tradicional no fomenta l'aprenentatge significatiu, la compartida millora la comprensió lectora,  a més poden expressar les seves inquietuds. 

  • Els fa reflexionar, he, de saber què aprendran, no només llegeixen, és un procés abans, durant i després.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...