dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2B

La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

L'article "L'assemblea de classe en educació infantil: un espai per créixer com a grup" tracta la importància de l'assemblea de classe com a eina pedagògica i espai viu per fomentar la participació, el diàleg i el treball en grup en el context de l'educació infantil. Així doncs, les autores destaquen que l'assemblea de classe és un espai on es pot treballar de manera integral el desenvolupament emocional, social i cognitiu dels infants i la competència social i cívica, així com proporcionar-los oportunitats per experimentar comunicativament (competència lingüística), ja que els permet interaccionar compartint les seves experiències, resoldre conflictes i prendre decisions de manera conjunta i democràtica. 


D’aquesta manera, d’acord amb Sánchez-Rodríguez i González-Aragón (2016) “Estos momentos son muy valiosos para el desarrollo de la cultura de iguales, es decir, para la construcción tanto del grupo como de las individualidades en el grupo” (p. 136)


Pel que fa les pràctiques a l’aula, ofereixen algunes pautes per dur a terme una assemblea de classe reeixida, com ara establir un horari fix per dur-la a terme, preparar els temes a tractar i utilitzar tècniques de moderació que fomentin la participació i el respecte mutu dins del grup-classe.


Altrament, en relació amb la tasca del docent, és important que es basi en la qualitat de la interacció entre els infants del grup, així com en la seva importància de ser un parlant qualificat (exemple a seguir) i, per tant, amb una gran experiència lingüística, de manera que pugui moderar i dinamitzar les converses, sense emetre judicis de valor. A més, tal com afirmen Sánchez-Rodríguez i González-Aragón (2016) “dicha labor exige una alta capacidad de escucha y un alto control de los propios recursos comunicativos para acompañar a los niños de forma positiva en su trayectoria de desarrollo” (p. 148).


Amb tot això dit, el punt que més destacaria és, en termes generals, la importància que es dona a l'assemblea de classe com a espai on els infants poden participar activament en el procés d'aprenentatge i desenvolupament personal, així com en la construcció del grup i la comunitat. Em sembla rellevant destacar que no és només consisteix a tractar temes acadèmics, sinó que també és un espai per parlar d'emocions, sentiments, conflictes i presa de decisions en conjunt.


Parlant des de la meva pròpia experiència, a l’escola mai va existir aquest terme d’assemblea, en el sentit que no es posava en pràctica. Tanmateix, ara que sé que és, de què tracta i com funciona, considero que és una molt bona eina no només treballar la comunicació oral, sinó per millorar el clima i la dinàmica del grup-classe, tenint en compte totes les veus que el conformen. Mirant cap enrere, m’hauria agradat gaudir de moments en què tothom es pogués expressar amb llibertat i que milloréssim tots com a persones, i en relació amb els altres, tractant de la millor manera els conflictes i establint acords.


Comentari/pregunta per l’autor:

D’una banda, m’agradaria preguntar a les autores: Com podem els/les educadors/es adaptar  l'assemblea de classe a les diferents edats i nivells de desenvolupament dels infants en l'educació infantil, considerant que cada grup té les seves particularitats i necessitats específiques? D’altra banda, també, com podem els/les educadors/es treballar la inclusió i la diversitat a l'assemblea de classe per garantir que tots els infants se sentin valorats i escoltats en aquest espai de diàleg i participació?


Paraules clau: desenvolupament integral, participació activa, experiència comunicativa i comunitat

Enllaç de referència: 

https://www.divinity.es/mamas/asamblea-infantil-que-es-be5m_18_3022695360.html



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...