Resum de la lectura:
Per començar, la lectura compartida és una pràctica a l'àmbit escolar i a l’àmbit familiar que es diu ‘lectura a la falda’’, porta molts beneficis, ja que adquireixen habilitats i eines prèvies importants per una bona descodificació, ortografia i comprensió lectora.
A les aules són situacions de lectura compartida aquells moments on el mestre i els alumnes cooperant a l’hora de llegir i aprendre, utilitzant un text que està a la vista de tots.
Es diferencien d'altres situacions de lectura en veu alta pel fet de tractar-se de situacions on els alumnes participen interaccionant entre ells i el docent para per fer preguntes i donar resposta sobre el que estan llegint.
Perquè la lectura compartida dialògica pugui ser considerada una pràctica didàctica efectiva, s'ha de realitzar amb grups petits, s'ha de repetir amb el mateix text diverses vegades, ha d'incloure instrucció sobre el vocabulari i preguntes que transcendeixin la informació literal per tal de connectar idees i captar el sentit dels textos.
Així mateix, per generar beneficis en el desenvolupament del llenguatge i en el coneixement de l'infant, s'ha de tenir en compte els factors següents: la freqüència, l’edat, les característiques dels llibres i la interacció: el docent ha de ser capaç de posar en pràctica una sèrie d'estratègies interactives
Per resumir, es tracta de proporcionar als infants algunes condicions imprescindibles per la instrucció efectiva d'estratègies, temps i esforços dedicats no només a la mecànica, sinó també als processos de lectura; experiències reals en els quals es vegin implicats en objectius comunicatius autèntics; discussió sobre el vocabulari, i un ambient ric en interaccions de qualitat al voltant dels textos que es llegeixen.
Amb la idea principal que em quedo és que l'aprenentatge de la llengua escrita no s'aconsegueix només a través d'activitats repetitives i descontextualitzades com l'ensenyament de lletres aïllades, sinó a través de situacions d'aprenentatge significatives en què els nens aprenguin a llegir comprenent textos i aprenguin a escriure component textos. Es tracta de promoure un aprenentatge més efectiu que possibiliti que els nens i nenes arribin a fer servir la llengua escrita com una eina que els permeti generar nou coneixement.
b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor;
Creus que hauríem de conscienciar més als pares de la importància de compartir estones de lectura amb els infants?
c) Comentari personal:
Per començar, aquesta lectura m’ha semblat interessant perquè parla dels aspectes més importants que s’hauria de tenir en compte abans, durant i al final de realitzar una lectura compartida.
I són estratègies que realment si les tinguéssim més en compte quan estem a l’aula amb infants ells a part de fer una bona lectura, adquirien nous coneixements a través d’aquests passos, com per exemple la freqüència en què es fan lectures compartides o ‘lectura gran’ perquè els aprenentatges puguin ser significatius per al seu desenvolupament lingüístic i comunicatiu. A més a més, tenir en compte des de quina edat fomentes la lectura als infants i les característiques dels llibres. Sobretot han de tenir lletres grans, poques paraules per pàgina i il·lustracions que acompanyin al text.
I finalment la interacció entre l’educador i els infants és fonamental perquè dialoguin, es facin preguntes i comentin el que estan llegint.
M’ha sorprès que hi hagi tantes estratègies l’hora de fer una lectura compartida a l’aula perquè des de la meva experiència, sí que és cert que quan fèiem aquesta activitat i cada alumne llegia unes paraules, la docent després ens preguntava que havíem llegit o què significava, però ho fèiem en gran grup i no en petit grup com comenta la lectura i aquest és un factor important, ja que en petit grup es treballa molt millor, i almenys des de la meva experiència, no tenia tanta vergonya i parlava amb més freqüència.
Considero que avui dia sí que es tenen més en compte aquestes estratègies i els alumnes a aprofitar molt més aquestes estones i són conscients dels coneixements previs gràcies al paper de la docent i el que han llegit i après després de la lectura, per aquest motiu observo que el diàleg és un element essencial perquè la docent obri els ulls als infants i els faci pensar.
Per acabar, penso que és una lectura que ens enriqueix i m’ha fet ser encara més conscient de tot el que aporta fer lectura compartida i que és un element bàsic que hem de fomentar com més aviat millor a l’educació infantil.
d) Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text:
- Lectura compartida
- Estratègies
- Comprensió lectora
- Llibres grans
e) Imatge + Enllaç amb la font de la imatge;
lectura compartida en el aula - Bing images
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada