dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2C. LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL

 

LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL


Síntesi:

Les autores María Teresa Llamazares Prieto y María Dolores Alonso-Cortés Fradeja mostren a l’article “lectura compartida y estratègies de comprensión lectora en educación infantil”,  la importància que té la lectura en l’aprenentatge, ja que és una pràctica que s’utilitza diàriament a l’aula i ajuda a familiaritzar-nos amb el llenguatge i comprensió escrita i oral. El que es pretén amb aquesta lectura és de veure com a partir de la lectura de contes es poden ensenyar estratègies de lectura, per així desenvolupar habilitats de comprensió lectora des de ben petits. Així doncs, destaquen la lectura compartida o compartida dialògica com a element essencial pel desenvolupament cognitiu i lingüístic dels infants. Aquest mètode de lectura consisteix a fer que el mestre i els alumnes aprenen llegint en veu alta, interaccionant amb el docent i entre els alumnes. Per tant, aconsegueixen aprendre més vocabulari, desenvolupar capacitats d'escolta, a tenir millors construccions narratives i posar-se en el context de la història. Perquè això sigui efectiu és necessari que es faci en grups reduïts i que el text es repeteixi diverses vegades. Hi ha diversos factors a tenir en compte pel bon desenvolupament i coneixement del llenguatge i són; la freqüència, l'edat, les característiques dels llibres i la interacció basada en la mediació. Seguidament, hi ha diverses estratègies i tècniques que es recomana continuar durant la lectura d'un conte que s'han de fer abans, durant i després de la lectura. Aquestes estratègies són: l'activació de coneixements previs, realització d'interferències i monitorització i per últim l'autoregulació del procés de comprensió. Aquestes estratègies es veuen reflectides en l’exemple de l’elecció del text que decideixen escollir per implementar aquestes estratègies. I es pot observar com la implementació d’aquestes permet aconseguir lectors actius, tenir amor i motivació per la lectura.

Relació amb l’experiència personal:

La lectura m’ha fer reflexionar i qüestionar-me sobre el meu passat acadèmic en relació a la meva experiència lectora, ja que la lectura compartida dialògica durant la meva etapa infantil no es portava a terme, i si es feia era de manera tradicional, on la mestra llegia i nosaltres només escoltàvem. D’aquesta manera, hi ha hagut un fragment del text que m’ha agradat el qual les autores M. T. Llamazares Prieto i M.Alonso-Cortés Fradejas han dit:  Somos conscientes de que, a primera vista, puede parecer que nuestra propuesta de trabajo queda fuera del alcance de los niños. No obstante, animamos al profesorado de Educación Infantil a probar esta forma de trabajar con un texto de su elección y desarrollando estas u otras estrategias, pero intentando siempre hacer visibles los procesos de comprensión lectora…”(Llamazares Prieto i Alonso-Cortés Fradejas, 2016, p.167) això remet a la idea que encara falta molt a fer a les escoles quant a la millora de la comprensió lectora, i personalment, considero de la mateixa manera que les autores que el mètode de lectura compartida dialògica pot fer que es millori la comprensió lectora i escrita dels infants. Penso que és una opció que incentiva les ganes de llegir als infants gràcies a l'ambient de seguretat que es dona. Amb l'assignatura de didàctica de la llengua oral i escrita, estic aprenent realment d'aquestes eines que mai me les havien donat i ara formant-me com a mestre ja sé que les hauré de tenir en compte i, per tant, podré implementar aquest mètode de lectura.

Pregunta a les autores:

En relació amb tota la lectura també m'ha fet pensar sobre la lectura individualitzada que considero que es podria haver esmentat en aquest article fent una comparativa. Perquè la lectura individualitzada segons la meva experiència no fomenta les ganes de llegir, ja que, "obliguen" a llegir-te llibre o textos que no et criden l'atenció. Partint d'aquesta idea, considereu que les estratègies que s'utilitzen es podrien portar a terme amb la lectura individualitzada? O considereu que es poden fer servir unes altres?

Paraules clau:

Lectura compartida, estratègies, tècniques, comprensió lectora, escrit



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...