LECTURA
COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL
Síntesi:
Les autores María Teresa Llamazares
Prieto y María Dolores Alonso-Cortés Fradeja mostren a l’article “lectura
compartida y estratègies de comprensión lectora en educación infantil”, la importància que té la lectura en l’aprenentatge,
ja que és una pràctica que s’utilitza diàriament a l’aula i ajuda a
familiaritzar-nos amb el llenguatge i comprensió escrita i oral. El que es
pretén amb aquesta lectura és de veure com a partir de la lectura de contes es
poden ensenyar estratègies de lectura, per així desenvolupar habilitats de
comprensió lectora des de ben petits. Així doncs, destaquen la lectura
compartida o compartida dialògica com a element essencial pel desenvolupament
cognitiu i lingüístic dels infants. Aquest mètode de lectura consisteix a fer
que el mestre i els alumnes aprenen llegint en veu alta, interaccionant amb el
docent i entre els alumnes. Per tant, aconsegueixen aprendre més vocabulari,
desenvolupar capacitats d'escolta, a tenir millors construccions narratives i
posar-se en el context de la història. Perquè això sigui efectiu és necessari
que es faci en grups reduïts i que el text es repeteixi diverses vegades. Hi ha
diversos factors a tenir en compte pel bon desenvolupament i coneixement del
llenguatge i són; la freqüència, l'edat, les característiques dels llibres i la
interacció basada en la mediació. Seguidament, hi ha diverses estratègies i
tècniques que es recomana continuar durant la lectura d'un conte que s'han de
fer abans, durant i després de la lectura. Aquestes estratègies són:
l'activació de coneixements previs, realització d'interferències i
monitorització i per últim l'autoregulació del procés de comprensió. Aquestes
estratègies es veuen reflectides en l’exemple de l’elecció del text que decideixen
escollir per implementar aquestes estratègies. I es pot observar com la
implementació d’aquestes permet aconseguir lectors actius, tenir amor i
motivació per la lectura.
Relació amb l’experiència
personal:
La
lectura m’ha fer reflexionar i qüestionar-me sobre el meu passat acadèmic en relació
a la meva experiència lectora, ja que la lectura compartida dialògica durant la
meva etapa infantil no es portava a terme, i si es feia era de manera
tradicional, on la mestra llegia i nosaltres només escoltàvem. D’aquesta
manera, hi ha hagut un fragment del text que m’ha agradat el qual les autores M.
T. Llamazares Prieto i M.Alonso-Cortés Fradejas han dit: “Somos conscientes de que, a primera vista, puede parecer que nuestra
propuesta de trabajo queda fuera del alcance de los niños. No obstante,
animamos al profesorado de Educación Infantil a probar esta forma de trabajar con
un texto de su elección y desarrollando estas u otras estrategias, pero
intentando siempre hacer visibles los procesos de comprensión lectora…”(Llamazares Prieto i Alonso-Cortés Fradejas, 2016, p.167) això remet a la
idea que encara falta molt a fer a les escoles quant a la millora de la comprensió
lectora, i personalment, considero de la mateixa manera que les autores que el
mètode de lectura compartida dialògica pot fer que es millori la comprensió
lectora i escrita dels infants. Penso que és una opció que incentiva les ganes
de llegir als infants gràcies a l'ambient de seguretat que es dona. Amb
l'assignatura de didàctica de la llengua oral i escrita, estic aprenent
realment d'aquestes eines que mai me les havien donat i ara formant-me com a
mestre ja sé que les hauré de tenir en compte i, per tant, podré implementar
aquest mètode de lectura.
Pregunta a les autores:
En relació amb tota la lectura també m'ha fet pensar sobre la lectura
individualitzada que considero que es podria haver esmentat en aquest article
fent una comparativa. Perquè la lectura individualitzada segons la meva
experiència no fomenta les ganes de llegir, ja que, "obliguen" a
llegir-te llibre o textos que no et criden l'atenció. Partint d'aquesta idea,
considereu que les estratègies que s'utilitzen es podrien portar a terme amb la
lectura individualitzada? O considereu que es poden fer servir unes altres?
Paraules clau:
Lectura compartida, estratègies, tècniques, comprensió
lectora, escrit
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada