dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2D/2B


 LECTURA 2D/2B:  La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

  1. Breu resum de la lectura

En aquesta lectura anomenada "La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo" de Susana Sánchez Rodríguez i Carmen González Aragón, se'ns exposa principalment, tal com indica el mateix nom, la pràctica educativa de l'assemblea en el context d'Educació Infantil.


Aquesta suposa vital per treballar, de forma simultània dos aspectes; per una banda, la competència social i cívica, i, per altra banda, la competència en comunicació lingüística. Ja que proporciona un ambient segur i democràtic, on els nens poden compartir les seves experiències i aprendre a escoltar i respectar les opinions dels altres.


Així mateix, l'article destaca la importància de la preparació del mestre per implementar l'assemblea de classe i com poden fer servir diferents estratègies per fomentar la participació dels nens, en primer lloc, a partir de l'escolta activa, és a dir, permetre als nens expressar-se des de les seves possibilitats, donant-los temps i reprendre les paraules sense suplantar-les, sinó ajudant-los a expressar-se; i, en segon lloc, no emetent judicis sobre les seves accions o opinions (pàg. 13.)


L'article conclou que l'assemblea de classe és una eina poderosa a l'educació infantil, ja que ajuda a fomentar l'autoexpressió, la participació activa, la capacitat d'escolta activa en els infants i a desenvolupar les seves eines comunicatives. A més, l'assemblea de classe proporciona una oportunitat única per fomentar el desenvolupament social i emocional dels nens, així com l'autonomia moral, cosa que els permetrà créixer com a individus i com a grup.


  1. Comentari personal, relació d’algun aspecte amb una experiència personal o una altre assignatura

Aquest article m'ha fet recordar la meva primera experiència com a docent en una aula, concretament va ser en el pràcticum I del grau d'Educació Infantil, que vaig dur a terme l'any passat en una aula d'I3.


En aquesta es duia a terme la pràctica educativa de l'assemblea, i cada matí es donava un temps i un espai a compartir allò que els infants necessitaven. Primer es seguia una rutina, es passava llista, es mirava el temps que feia, en quin dia de la setmana estàvem. I després d'aquesta conversa rutinària, es deixava un espai als infants per expressar i comentar el que volien.


Sovint explicaven el que havien fet al cap de setmana, o el dia anterior a casa, alguna cosa que els seus pares els hi havien explicat i els feia il·lusió compartir... No obstant això, no tots els infants tenen la mateixa facilitat a l'hora de parlar davant el gran grup o el mateix desenvolupament pel que fa a la comunicació lingüística, i, per tant, el paper de la mestra resultava imprescindible en moltes ocasions. No només havia de regular la conversa, sinó invitar a participar a aquells que quedaven més en un segon pla.


Concretament, recordo un dia que una d'aquestes nenes a les qui els hi costava més intervenir en la conversa, portava unes sabates noves que feien llum. La mestra va comentar en veu alta les seves sabates i la va fer preguntes perquè tingués un espai on poder compartir-ho amb més facilitat.


Així doncs, aquesta pràctica pot resultar molt positiva i beneficiosa pels infants, però com a docents s'ha de saber gestionar correctament perquè pugui ser efectiva.


  1. Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor


    Personalment, tot i que l’article destaca la importància de l'assemblea com a pràctica educativa en l’Educació Infantil, em resultaria interessant preguntar-li a les autores: com es pot avaluar l'impacte de l'assemblea de classe a l'aprenentatge social i emocional dels nens a l'educació preescolar?


    Ja que no tracten aquest aspecte i penso que seria molt valuós conèixer la seva opinió, i que, a més a més, podria suposar útil per altres educadors, o com és el meu cas, estudiants d’educació, de cara a plantejar-se usar aquesta pràctica en les seves aules.


  1. Paraules clau

Pràctiques d'aula; competència en comunicació lingüística; competència social i cívica; interacció a l'aula; assemblea d'aula..


Imatge: https://elmundodemozart.com/asi-es-un-dia-en-la-escuela-infantil/ 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...