dilluns, 24 d’abril del 2023

Lectura A

El llenguatge com a mitjà de construcció social del coneixement en educació infantil



Resum


L'article surt com a referent d'un projecte d'investigació més ampli sobre les seqüències didàctiques per escriure textos expositius a Educació Infantil. 


En Educació Infantil és possible aprendre partint de l'interès dels infants i el llenguatge i el diàleg en són una de les claus per fer possible aquest coneixement. és a dir, fomenta l'aprenentatge a través de la llengua. 


L'ensenyança en una societat multicultural i complexe ha de facilitar l'aprenentatge dels infants amb la motivació i l'estimulació.


El diàleg organitzat permet els infants expressar-se, comprendre i desenvolupar habilitats pròpies, però per parlar bé, s'ha d'aprendre a escoltar bé i saber posar atenció al que diguin els altres. 


L'autora ens posa un exemple d'una aula que fa una votació sobre un tema a discutir a classe, són ells qui decideixen què debatre, són els infants qui decideixen què pensar i comentar, mentre la mestra els guia. 


L'aula ha de tenir un clima que afavoreixi la convivència, experimentació, aprenentatge de maduració, autonomia i desenvolupament de la personalitat, per això, l'aula ha de ser el lloc de relacionar-se. Els infants s'han de fer preguntes i el docent ha de fer preguntes a l'infant per motivar la participació. 


Hernández y Ventura (1992) - parlar de projectes suposa la concepció d'una altra educació. Aprendre a mirar els infants creatius i capaços de navegar per allò desconegut. 


El procés d'ensenyança i aprenentatge se sitúa a la perspectiva del constructivisme, amb la interacció comunicativa del grup i amb continguts durant una activitat significativa. 


El docent ha de conèixer cada infant de l'aula per aconseguir l'adaptació a la realitat i respectar els ritmes d'aprenentatge. 


El projecte d'investigació consta de quatre fases interrelacionades: 

Fase I: Contextualització del projecte (elecció del tema), 

Fase II: ¿Què volem saber sobre el tema? Els infants fan preguntes sobre el que volen saber.

Fase III: Busquem informació. 

Fase IV: Què hem après? Presentació de la informació en carpetes, murals, etc. 


L'aprenentatge que es duu a terme ha de ser amb situacions i contextos on es puguin relacionar conceptes fàcilment i que a partir d'aquestes relacions, els infants puguin realitzar les tasques. 


Amb el llenguatge oral i escrit es construeix el pensament i ens dona la capacitat de poder veure i entendre la realitat i l'experiència, i la capacitat d'aprendre. 


Experiència


Aquest article m'ha fet pensar en tot el que hem estat parlant a classe de Teoria i pràctiques contemporànies de l'educació, on ens han parlat de la importància que l'infant sigui el protagonista de l'aprenentatge i que el docent el respecti com a persona que pensa i expressa. 


També es pot comparar en com eren les classes de primària abans, on el docent agafava el llibre de l'assignatura (llengua, naturals, història) deia una pàgina i ens començava a explicar el contingut mentre els alumnes escoltàvem sense poder dir res. Ara és molt més diferent, i també en un ambient molt més viu i amable pels infants. 


El docent ha de tenir en compte els resultats de l'aprenentatge dels infants, com un tipus d'autoavaluació. Funciona la manera en que proposo l'aprenentatge? Com responen els infants? 


Mentre que els infants han de poder participar, ha de ser una participació guiada, estructurada i amb sentit. 


Quina pregunta faries a l'autor?


Què passa quan hi ha alumnes que no volen participar? Què es suggereix que faci el docent?


Paraules Clau


Alumne

Context

Aprenentatge

Construcció

Autonomia


____________________________


Lectura B -> L'assemblea de classe en educació infantil


Idea general -> La importància de fer assemblees a l'aula perquè els infants puguin expressar les seves idees i perquè consti amb la comunitat, que això serveixi per posar les normes de classe o temes que vulguin treballar, etc. 


Diferències que hi ha entre els dues etapes d'infantil. 0-3 i 3-6, fa crítica que moltes vegades el 0-3 és més existencial i el 3-6 més academicista, per aquesta crítica es crea la necessitat de crear una educació infantil de qualitat. L'assemblea serveix per desenvolupar competències en comunicació lingüística i competència social i cívica. 


Rol de la mestra -> Ha de seguir un model del constructivisme social. Consisteix en fer de guia dels infants. S'ha de crear contextos significatius tant la relació de l'adult amb l'infant com l'infant amb l'infant. 


Per tant, el seu rol es basa en escoltar i observar els infants per poder fer propostes que afavoreixin el seu desenvolupament integral. 


Distinció entre la conversa privada que es podria tenir a casa i la conversa pública la qual els hem de motivar perquè seria la conversa que tenen a l'aula, els pot fer vergonya o por parlar a classe perquè és més públic que parlar a casa, per tant, se'ls ha de donar l'oportunitat de parlar i perdre la por per arribar a desenvolupar l'autonomia. 


____________________________


Lectura C -> Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora en educació infantil


Important compartir moments amb els infants llegint contes i històries, no només els ajuda a desenvolupar el gust per la lectura sinó també a familiaritzar-se amb la llengua escrita. 


Important motivar a la lectura compartida. Alumnes i docent cooperen a fer la lectura i aprendre a base del text. Utilitzar llibre gran per tal de facilitar la visibilitat a tothom. 


No només depèn de l'aula sinó que també de l'entorn de l'infant com la família, el carrer i altres contextos que no formen part de l'escola. 


Docent ha de garantir que l'alumne pugui adquirir els coneixements necessaris. 


Lectura compartida -> coneixement cognitiu i altres habilitats pel futur: millora l'ortografia, ajuda la comprensió lectora, etc. 


Situacions ideològiques -> Interacció entre l'alumne i el docent sobre la lectura, es fan preguntes. 


Tenir en compte 4 factors:

- Freqüència - la lectura compartida ha de ser freqüent, no només puntual.

- Edat - 14 mesos ja pot tenir efecte

- Característiques del llibre - lletra gran poques paraules per pàgina i amb il·lustracions relacionades.

- Interacció a l'aula entre docents, alumnes, etc. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...