Lectura compartida y estratègies de
comprensión lectora en educación infantil
Breu resum:
En aquesta lectura donen molta
importància a la lectura dels contes a les aules d’educació infantil, on no
només els infants troben el gust de la lectura sinó que és una oportunitat d’ensenyar
estratègies de lectura i desenvolupar les habilitats de comprensió lectora.
Per poder treballar aquesta idea,
es proposa treballar un conte, a través de la lectura compartida en aules d’infants
d’entre 4 i 5 anys.
La lectura compartida és una eina
que fa incrementar el vocabulari dels infants, la complexitat en el llenguatge
oral i també les habilitats narratives. A dins l’aula, la lectura compartida es
dona quan els educadors i educadores, conjuntament amb els alumnes cooperen en
l’exercici de llegir i aprendre. Per poder considerar una pràctica didàctica
efectiva s’ha de tenir en compte els següents factors:
- La freqüència: la lectura compartida ha de ser una pràctica freqüent per contribuir en el seu aprenentatge.
- L’edat: des dels 14 mesos aquestes pràctiques ja tenen efectes.
- Les característiques dels llibres: han de ser llibres amb lletres grans, poques paraules per pàgina i il·lustracions relacionades amb el text perquè els hi sigui més fàcil.
- Interacció: el docent ha de ser capaç de dur a terme estratègies interactives.
A banda, de tenir un “llibre gran”
que permet a tot el grup classe poder veure les paraules, il·lustracions o
dibuixos i poder-ne reaccionar conjuntament.
Paraules clau:
-
Lectura compartida
-
Comprensió lectora
-
Llibre gran
Pregunta:
- Per dur a terme aquesta pràctica, la lectura
compartida, ens tenen en compte uns factors. L’espai on es durà a terme la
pràctica també condiciona? L’hem de tenir en compte?
Comentari personal:
La interacció que crea l’educador
amb els infants abans, durant i després de la lectura del conte és molt important.
Jo ho vaig poder viure a unes pràctiques i, tot i que els infants eren ja més
grans, vam realitzar una dinàmica similar.
La mestra va triar un conte i amb
un grup més reduït de l’habitual, vam poder fer una lectura compartida. A l’inici
es creen tot d’hipòtesis d’allò que creuen que pot passar només veient la portada
i el títol del conte.
Però d’on penso que es poden
treballar més coses, és la final del conte, on pots ajudar als infants a
reflexionar sobre allò que ha passat, el perquè de totes les coses que han anat
succeint, i poder imaginar altres finals per a aquella història també.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada