LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO
Breu síntesi de la lectura
Aquesta lectura tracta la importància de la pràctica de l'assemblea de classe com a espai en el qual desenvolupar de forma interrelacionada la competència social i la cívica i la competència en comunicació lingüística dels nens menors de sis anys.
Però, què és una assemblea de classe? Aquesta consisteix en una reunió dirigida a analitzar, discutir i compartir entre tots els infants temes relacionats amb l'organització i convivència del grup-classe, debatre problemes i noves maneres de procedir així com compartir experiències alienes a l'aula que contribueixin al coneixement mutu, entre d'altres.
Aquesta pràctica, tal com explica la lectura, proporciona molts de beneficis. D'una banda, l'assemblea esdevé un espai apte per al desenvolupament de la competència en comunicació lingüística dels infants, ja que els permet experimentar la participació en un discurs compartit en el grup i iniciar-se en l'ús del llenguatge descontextualitzat, entre d’altres. D'altra banda, l'assemblea també és un espai d'educació moral i cívica, atès que s'aborden qüestions que afecten la convivència del grup i els infants han d’escoltar la resta de companys, tot respectant els torns i l’opinió dels altres. Tanmateix, en atenció a tot el que acabem de comentar, el desenvolupament de totes dues competències es desenvolupa de forma interrelacionada. D'aquesta manera, el paper del docent esdevé fonamental perquè l'assemblea tingui un valor educatiu, mantenint la seva rellevància i desenvolupant totes dues competències en interrelació.
L'assemblea també ofereix un entorn especialment afavoridor per promoure el desenvolupament de l'autonomia moral, ja que es converteix en una oportunitat perquè els infants progressivament adquireixin més coneixement sobre si mateixos. A més a més, facilita la resolució de conflictes, els ajuda a aprendre a identificar i expressar les seves emocions, vivències i interessos propis, els ensenya a col·laborar amb els altres i respectar les regles socials, així com a afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la consciència de solidaritat entre els individus. Tot això, definirà en un futur gran part de la personalitat de l’infant.
La lectura diferencia les assemblees on s'utilitzen més estratègies discursives de caràcter més artístic (cantar cançons, explicar contes, etc.) amb les assemblees dirigides a la reflexió, conversa entre iguals, diàlegs, autonomia moral, etc.
Finalment, el docent dins l'assemblea, en primer lloc, ha de deixar als infants que s'expressin lliurement, donant-los temps i ajudant-los a expressar-se sense suplantar les paraules usades pels infants; en segon lloc, no ha de menysprear ni emetre judicis sobre les accions i opinions, sinó identificar com se senten els infants per, d'aquesta manera, poder actuar i ajudar; en tercer lloc, el docent ha de saber orientar i guiar el diàleg/debat perquè hi hagi un fil conductor amb què es tracta.
Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…
Els temes tractats durant la lectura m'han fet recordar sobre com jo vaig poder viure l'experiència de l'assemblea, però ja a l'etapa de secundària. Aquestes assemblees eren un espai per poder parlar sobre els conflictes que es generaven a l'aula per així poder solucionar-los. No obstant això, aquest propòsit en la majoria de les sessions no es complia, ja que es convertia en una rutina sense efecte en la vida real de l'aula, perdent el seu valor educatiu. Això era així perquè no teníem un vincle ni una figura propera amb el docent referent, fent que no volguessin compartir els nostres neguits i problemes en aquest espai.
Tot plegat m'ha fet reflexionar sobre com perquè l'assemblea sigui un espai on veritablement s'aconsegueixin els objectius de valor educatiu plantejats anteriorment, l'infant i l'adult han de tenir una relació amb vincle perquè l'espai sigui percebut com un entorn segur on de veritat som escoltats i on es poden solucionar els problemes que afecten la convivència.
Formular una pregunta(dirigida a l’autor/a
Quins obstacles es poden presentar amb la implementació de l'assemblea dins d'una classe d'infantil? Quines eines podríem utilitzar per abordar aquesta situació?
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Assemblea
Competències lingüístiques
Educació moral i cívica
Autonomia moral
Compartir
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada