dijous, 27 d’abril del 2023

LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL

 LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL


3-5 PARAULES CLAU DEL TEXT

Lectura compartida, alfabetització emergent, lectura dialògica, comprensió lectora.


SÍNTESI LECTURA

A hores d’ara a la lectura de contes és una pràctica habitual a les aules d'Educació Infantil. És per això, que en aquesta lectura es proposa una seqüència didàctica de lectura compartida i dialógica.

Aquesta proposta se centra en l’alfabetització emergent, és a dir, dins d'una sèrie de conductes de lectura i escriptura dels nens i nenes petites que precedeixen a l'alfabetització convencional i que després evolucionaran cap a ella. L'alfabetització no només succeeix a l'aula, sinó que es fa també amb la família, al carrer i en altres contextos que no són escolars. És un procés que compromet a les habilitats, coneixements i actituds que se suposen precursors del desenvolupament de les formes convencionals de llegir i escriure i que inclou habilitats com el coneixement de les lletres, la consciència fonològica i les destreses lingüístiques orals.  Dins de les pràctiques d'alfabetització emergent una de les quals s'ha demostrat més beneficiosa és la lectura compartida. A les aules són situacions de lectura compartida aquelles en les quals el mestre i els alumnes cooperen en la tasca de llegir i d'aprendre, utilitzant un text que està a la vista de tots i totes. Es diferencien d'altres situacions de lectura en veu alta pel fet de tractar-se de situacions dialògiques, és a dir, de situacions en les quals els alumnes participen interaccionant entre ells i amb el docent, peR  fer preguntes i donar respostes sobre el que llegeixen i mentre llegeixen. Perquè la lectura compartida dialògica pugui ser considerada una pràctica didàctica efectiva, s'ha vist que ha de fer-se amb grups petits, ha de repetir-se amb el mateix text diverses vegades, ha d'incloure instrucció sobre el vocabulari i, a més a més, ha d'incloure preguntes que transcendeixin la informació literal amb la finalitat de connectar idees i captar el sentit dels textos

Així mateix, diferents recerques han mostrat que, a fi de generar beneficis en el desenvolupament del llenguatge i en el coneixement de l'imprès, han de tenir-se en compte les característiques següent: 

  • Freqüència: perquè pugui contribuir significativament al desenvolupament lingüístic i comunicatiu, la lectura compartida ha de ser una pràctica freqüent.

  • Edat: Des dels 14 mesos pot tenir efecte. 

  • Característiques dels llibres: la lectura compartida de llibres amb lletres grans, poques paraules per pàgina i il·lustracions relacionades amb el text resulta més eficaç. 

  • Interacció: el docent ha de ser capaç de posar en pràctica una sèrie d'estratègies interactives.

De totes aquestes característiques, aquesta última és especialment important perquè la rellevància que les interaccions aconsegueixen en els processos cognitius d'aprenentatge és àmpliament coneguda. Les situacions de lectura compartida dialògiques són eminents per al desenvolupament d'aquestes estratègies en Educació Infantil: afavoreixen que els experts i els aprenents posin en comú el que saben sobre el tema del qual tracta el text i sobre els propis materials impresos i s'ha vist que amb aquesta mena de pràctiques els mestres i les mestres poden arribar a implicar els seus alumnes en converses amb un alt nivell inferencial, fins i tot en l'etapa. A més, en tractar-se de situacions durant les quals es fomenta el pensament en veu alta, poden oferir nombroses oportunitats que el lector detecti les seves dificultats i es plantegi la manera de salvar obstacles de comprensió.


En definitiva, els docents i les docents no sempre es detenen a activar, abans de la lectura, els coneixements dels quals els infants ja disposen. És per això que és molt important estar atents i atentes, ja que quan els nens i nenes participen en la lectura interactiva de contes, guanyen experiències i habilitats que resulten essencials per a assentar les bases de la capacitat de comprensió lectora. És aconsellable, doncs, que les sessions de lectura compartida dialògica esdevinguin en una pràctica freqüent a les aules d'Educació Infantil, perquè constitueixen una excel·lent oportunitat d'iniciar el desenvolupament de les estratègies de comprensió lectora.



COMENTARI PERSONAL


Recordo que quan cursava infantil i primària no fèiem lectura compartida sinó que les mestres o els mestres es dedicaven a llegir els contes que ells i elles mateixes triaven, en veu alta, a tota la classe. Sí que és veritat que després entre tots i totes fèiem comentaris i incisos sobre el que la mestra ens havia llegit, però al final això no és fer lectura compartida, i per tant no ens aportava res, ja que gairebé no se’ns deixava participar. Gràcies a aquesta lectura m'he adonat de la gran importància que té dur-la a terme.


PREGUNTES A L’AUTOR

Pel que fa a les preguntes que li faríem a l'autor, m'han sorgit alguns dubtes sobre la lectura compartida, és per això que he triat les següents:

  • Quins tipus de contes són els més adients per fer una bona lectura compartida?

  • Fins a quina edat es recomana fer lectura compartida?

  • A part de la lectura compartida, quina dinàmica es podria fer a l’aula d’Educació Infantil per potenciar la comprensió lectora dels infants?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...