dijous, 27 d’abril del 2023

LECTURA 3


EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EI


1. Breu resum de la lectura

La lectura parla sobre una investigació que s'ha fet a una aula amb infants de 5 anys sobre un projecte estaven realitzant. La finalitat principal d'aquest és fer entendre que és possible aprendre partint de l'interès dels infants i la seva participació activa. És per aquest motiu que l'obligació de l'escola és aconseguir disminuir les desigualtats que hi ha entre els infants a causa del bagatge que porten arrel context familiar.

Així doncs, atenent que el llenguatge actua com a motor de construcció social del coneixement, especialment en educació infantil, cal que des de les aules s'afavoreixi i es doni visibilitat al fet de conviure amb la resta de persones. Per això, cal entendre la parla com a mitjà d'expressió, contribuint a crear contextos on aquesta es posi en pràctica per tal que els infants aprenguin escoltant.

Cal destacar que hi ha troballes que expliciten la importància dels docents a l'hora de suposar un motor de canvi en les pràctiques d'ensenyament-aprenentatge, ja que si volem obtenir resultats diferents, hem de començar per canviar els procediments i les pràctiques docents.

Aquí entren els treballs per projectes, que potencien l'ús del llenguatge perquè requereixen aquest per fer una posada en comú del coneixement i de la construcció del procés d'aquest coneixement. Per fer aquest projecte en concret, primerament es fa un plantejament del tema, per continuar fent una formulació de preguntes per detectar què és allò que es vol saber i finalitzar així fent la recerca de la informació corresponent i la reelaboració de la informació.

La importància que el plantejament del tema i la formulació de preguntes siguin en veu alta recau principalment sobre l'ús del llenguatge i, és per aquest motiu que el fet de promoure l'ús d'aquest és imprescindible.

Així doncs, "el llenguatge oral permet que en el projecte es vagi construint el pensament i la capacitat de codificar i descodificar la realitat i l'experiència, així com la capacitat d'aprendre".


2. Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l'autor

Quines estratègies són les més adequades si l'alumnat no es mostra participatiu en projectes com aquest?

3. Comentari personal

Considerant la lectura, penso que el llenguatge oral pren molta més importància al nostre dia a dia del que ens podem arribar a imaginar. Per aquest motiu, el fet de promoure'l i fer-ne un ús correcte és molt important. Per aconseguir fer-ne un ús el més correcte possible, hem de tenir en compte el fet d'acompanyar aquest llenguatge oral amb el llenguatge escrit.

A més a més, cal tenir en compte que la tasca del docent pren molta importància perquè aquest/a ha de ser capaç de poder fer preguntes acurades i adequades que condueixin a la reflexió per part de l'alumnat i provocar així l'adquisició del coneixement. Aquí es demostra quin és el paper real del llenguatge.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...