dilluns, 8 de maig del 2023

3. Junts és més que la suma de tothom

Síntesi de la lectura 

 L'article anomenat: ''Junts és més que la suma de tothom'', de la revista Guix d'Infantil, núm. 71, p.19-24, publicat el juliol del 2013, se centra en l'experiència d'una escola anomenada El Martinet, que té la finalitat de crear un espai on les relacions inter i entre personals tinguin un lloc propi i siguin treballades. Aquest espai se centra en el reconeixement a cadascú pel que és i pel que pot arribar a ser, creant el que diuen com a comunitat en la qual comparteix un idioma i rituals propis. L'escola agrupa als infants en tres microcomunitats que dependran de la seva edat, tot i que situant a totes en un procés continu d'aprenentatge i creixement.


A l'article es destaca la importància de les relacions humanes en el procés d'aprenentatge, i com els infants poden interactuar lliurement entre ells i amb les mestres per crear un entorn propici per al benestar i la unidireccionalitat dels aprenentatges. Amb aquesta metodologia es promou l'aprenentatge des de la mateixa decisió i l'alegria, en relació amb l'entorn i amb altres persones, i considera que les interaccions entre els infants són una forma de procés d'aprenentatge.


Al text també es destaca la importància dels petits grups en els quals els infants poden interactuar casualment i espontàniament, i com aquests espais promouen la riquesa de ser reconeguts i de compartir límits, projectes i vivències amb altres. A través de la interacció en grup, els infants poden desenvolupar la seva capacitat d'escoltar, de col·laborar i de negociar, i poden reconèixer les seves pròpies idees, potencials i sentiments, així com els dels altres.

En resum, l'article defensa la importància de crear un entorn on les relacions tinguin un lloc propi i on els infants puguin interactuar lliurement per promoure el benestar i el procés d'aprenentatge, fent èmfasi en la importància dels petits grups, les interaccions i la capacitat d'escoltar, col·laborar i negociar en el procés de desenvolupament infantil.


Relació amb l'experiència personal

Pel que fa a l'experiència personal, des de la meva experiència amb els infants, aquesta lectura m'ha fet prendre importància a les converses espontànies dels infants que poden oferir-los tanta riquesa. Des que tinc contacte en l'àmbit educatiu amb els infants, les converses i els moments que sorgeixen sense esperar-ho, sempre han estat el que m'ha semblat més interessant pel fet que els nens i nenes es mostren en aquell moment tal qual són, en entorns de confiança i comoditat. Per tant, aquestes converses sempre han estat motivadores, però ara han pres, per a mi, una major importància educativa.


Recordo un dia de pluja amb els infants que estaven pintant mentre una nena explicava que feia un dibuix per a la seva cosina que estava naixent i de sobte es va crear una conversa dels infants de nadons, de com els nens venien al món i com les mares es quedaven embarassades. Aquella conversa en la qual jo estava com a oient, va semblar-me molt divertida, enriquidora pels infants, que va oferir-los un coneixement i posada en comú sobre el que cadascú en sabia.



Preguntes a l'autor
Com ha de ser l'espai en el qual s'ubiquin els infants per poder complir amb aquesta funció i l'aprenentatge per mitjà de l'escolta i el diàleg?


Paraules clau
Relacions humanes - interactuar - espontaneïtat





Font: https://criatures.ara.cat/infancia/quants-idiomes-pot-parlar-nen_130_4468659.html



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...