diumenge, 7 de maig del 2023

EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL

 

https://www.divinity.es/mamas/asamblea-infantil-que-es-be5m_18_3022695360.html


Resum:

Aquest article mostra com en educació infantil és possible aprendre des de l'interès dels infants, i com el llenguatge facilita la construcció social del coneixement a l'aula. L'ensenyament en una societat multicultural i complexa ha de facilitar l'aprenentatge rellevant dels infants i despertar el seu interès pel saber. Aquest ha d'estimular l'experimentació, comptar amb la participació activa dels nens i nenes, propiciar situacions de treball comú que permetin la reflexió conjunta de professorat i alumnat sobre els múltiples aspectes dels problemes que es plantegen i ajudar els infants a reelaborar el pensament, els sentiments i l'experiència, així com a integrar-los, relacionant les adquisicions de la seva vida quotidiana amb les aportacions de les diferents fonts de la cultura.

 

Per a canviar l'escola infantil és necessari que les pràctiques docents canviïn. El professorat ha d’analitzar i investigar sobre la seva pròpia pràctica, generant un espai d'intercanvi, debat i reflexió en relació amb els desafiaments que suposa avançar cap a una educació inclusiva, de qualitat per a tots, en l'àmbit de les polítiques, la cultura i les pràctiques educatives. El treball per projectes permet potenciar una escola que afavoreixi la comprensió i que possibiliti gaudir aprenent actituds, emocions i afectes. Tots ells són aspectes fonamentals per a ajudar a créixer als nens i nenes i per a formar persones cada vegada més autònomes, que siguin capaces d'interactuar en la seva vida quotidiana i comprendre la realitat en la qual viuen.

 

Comentari personal:

Avui dia encara hi ha molts centres que encara empren metodologies de treball antiquades, poc diferents de les que es feien servir quan jo anava a infantil i primària. D’altra banda, la tònica de treballar per projectes està agafant cada vegada més força i, a poc a poc, els centres escolars van incorporant aquesta proposta pedagògica com a una millora i innovació en el pla d’estudis. A l’escola on jo vaig estudiar, actualment segueixen l’estructura  de les comunitats d’aprenentatge i treballen per projectes. Aquests canvis han permès que tota la comunitat educativa i el centre pugui adaptar-se millor a les necessitats específiques de l’alumnat i que millori el seu rendiment acadèmic.

 

Preguntes:

-          Com es pot propiciar un canvi en les pràctiques educatives del personal docent?


Paraules clau:

Educació infantil, construcció social del coneixement, llenguatge verbal, treball per projectes.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...