https://www.divinity.es/mamas/asamblea-infantil-que-es-be5m_18_3022695360.html
Resum:
Aquest article mostra com en educació
infantil és possible aprendre des de l'interès dels infants, i com el
llenguatge facilita la construcció social del coneixement a l'aula.
L'ensenyament en una societat multicultural i complexa ha de facilitar
l'aprenentatge rellevant dels infants i despertar el seu interès pel saber.
Aquest ha d'estimular l'experimentació, comptar amb la participació activa dels
nens i nenes, propiciar situacions de treball comú que permetin la reflexió
conjunta de professorat i alumnat sobre els múltiples aspectes dels problemes
que es plantegen i ajudar els infants a reelaborar el pensament, els sentiments
i l'experiència, així com a integrar-los, relacionant les adquisicions de la
seva vida quotidiana amb les aportacions de les diferents fonts de la cultura.
Per a canviar l'escola infantil és necessari
que les pràctiques docents canviïn. El professorat ha d’analitzar i investigar
sobre la seva pròpia pràctica, generant un espai d'intercanvi, debat i reflexió
en relació amb els desafiaments que suposa avançar cap a una educació
inclusiva, de qualitat per a tots, en l'àmbit de les polítiques, la cultura i
les pràctiques educatives. El treball per projectes permet potenciar una escola
que afavoreixi la comprensió i que possibiliti gaudir aprenent actituds,
emocions i afectes. Tots ells són aspectes fonamentals per a ajudar a créixer
als nens i nenes i per a formar persones cada vegada més autònomes, que siguin
capaces d'interactuar en la seva vida quotidiana i comprendre la realitat en la
qual viuen.
Comentari
personal:
Avui dia encara hi ha molts centres que encara
empren metodologies de treball antiquades, poc diferents de les que es feien
servir quan jo anava a infantil i primària. D’altra banda, la tònica de treballar
per projectes està agafant cada vegada més força i, a poc a poc, els centres
escolars van incorporant aquesta proposta pedagògica com a una millora i innovació
en el pla d’estudis. A l’escola on jo vaig estudiar, actualment segueixen l’estructura
de les comunitats d’aprenentatge i
treballen per projectes. Aquests canvis han permès que tota la comunitat
educativa i el centre pugui adaptar-se millor a les necessitats específiques
de l’alumnat i que millori el seu rendiment acadèmic.
Preguntes:
- Com es pot propiciar un canvi en les pràctiques educatives del personal docent?
Paraules clau:
Educació infantil, construcció social del
coneixement, llenguatge verbal, treball per projectes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada