Fes una breu síntesi sobre el text
La lectura ens explica que cada infant és únic i és essencial adaptar els espais i oferir un ambient adequat, per exemple adaptant les eines per facilitar l'aprenentatge o adaptar el temps. Així doncs, l'infant és el protagonista i el mestre orienta i fa de guia.
La lectura fa esment de la pedagoga Maria Montessori, ja que aquesta va afirmar que tots els nens i nenes tenen ganes d'aprendre i que tots passen per les mateixes etapes de desenvolupament. Aquest interès per aprendre porta als nens cap a l'autonomia, amb l'ajuda de l'adult. També deia que la cultura influeix en el coneixement dels infants.
L'experimentació a l'aula
La lectura ens explica que és important oferir material preparat per a les necessitats i interessos dels infants. Només a partir de la manipulació i la pràctica l'infant traurà les seves pròpies conclusions. Així doncs, l'experimentació és essencial i és una eina per a formar-se i créixer de forma autònoma. Els infants han de tenir la total llibertat de moviment, d'exploració, per tal d'adquirir aprenentatges significatius.
Com a mestres, la lectura ens explica que hem de ser un bon model per seguir: mostrar respecte als altres, oferir ajuda, acceptació d'errors...
Materials autocorrectius
La totalitat dels materials utilitzats i de les activitats proposades tenen el control de l’error com a part del mateix treball. D’aquesta manera, es proporciona independència emocional i facilita la motivació per autosuperar-se.
La llibertat i l’autocontrol
La lectura fa referència a la importància de la llibertat dintre d’un seguit de límits, de normes de convivència. Un dels primers aprenentatges que adquireix un infant és l’autocontrol com a capacitat de respectar el treball de la resta de companys.
Factor temps
El temps entès com els moments que els nens volen dedicar a treballar per gaudir d'una proposta i dels resultats que aconsegueix. A més, també ha de tenir temps per equivocar-se i assolir l'objectiu, és a dir, millorar allò que ha fet quan s'ha equivocat.
La lectura destaca que a la tarda també es pot treballar i l'infant pot continuar experimentant amb els materials que els hi provoqui il·lusió.
Finalment, la lectura ens explica diferents experiències quotidianes de la filosofia Montessori i altres experiències Montessori a l'Estat espanyol. Com a síntesi, ens explica que com adults hem de ser les guies i hem d'aprendre també dels infants i sentir-nos satisfets.
Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
Com podem relacionar la pedagogia de Montessori amb la importància de crear comunitats d’aprenentatge?
Comentari personal
Aquesta lectura no m'ha semblat gens interessant perquè és un tema que hem tractat molt al llarg del grau i, per tant, no em motivava tornar a llegir coses que ja he après. A més, no m'ha semblat enriquidora pel que fa al contingut d'aquesta assignatura, l'oralitat a l'aula. Tot i això, he pogut recordar alguns aspectes importants com la importància de ser un bon model a seguir i ser una guia per als infants, la importància d'oferir material preparat per a les necessitats i interessos dels infants perquè explorin i descobreixin autònomament.
Com a experiència, vull fer esment al material didàctic que vaig fer com a proposta per al centre de pràctiques d'aquest segon curs, a l'escola bressol Pota-Roges, situada a Cervelló. Aquest material era un panell sensorial amb diferents materials que eduquen i refinen els sentits i la motricitat fina. Aquest material estava adaptat a les necessitats i interessos dels infants i van gaudir molt d'aquest. Com a mestra, vaig deixar que experimentessin com volguessin i em va cridar molt l'atenció que entre ells s'observaven i s'imitaven.
Imatge amb enllaç
Comunicacion. (2020). Por qué la metodología Montessori es clave para el desarrollo integral del niño. Formainfancia.
Quines tres o cinc paraules clau seleccionaries com a termes que són importants
Experimentació
Montessori
Error
Interès del nen
Observació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada