dilluns, 15 de maig del 2023

Lectura 4D, Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación.

 Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación. 

 

Breu resum de la lectura 

Aquesta lectura exposa el fet de potenciar la comunicació al primer cicle d'educació infantil, i ens proporciona criteris i pautes d'actuació. 
 
L'article ens proposa replantejar la funcionalitat de les interaccions comunicatives que tenim amb els nostres infants. Això els proporciona conductes comunicatives, així com un desenvolupament comunicatiu primerenc que els facilitarà a la vida més adulta el desenvolupament comunicatiu-lingüístic. 
 
Les interaccions socials són una gran base per potenciar la comunicació. L'apropament i l'afecte social també afavoreixen a crear vincle del nadó amb l'adult perquè s'estableixi entre ells una comunicació durant aquest primer cicle. Cal que siguem molt conscients que la gent que rodegem els infants, siguem mestres, família, o simples coneguts, som actius aquest procés. 
 
Hem de tenir en compte que la comunicació no és com la d'adult a adult: la mare observa amb més detall a l'infant i es dirigeix a ell/a d'una manera especial. Utilitza frases curtes i completes, amb pauses, ben pronunciades, amb repeticions, canvis d'entonació... (per exemple el mític joc del "cu-cu-tras"). Malgrat això, aquesta comunicació canvia, a partir dels 18 i 14 mesos, quan l'infant pren un paper de participació major amb l'adult, quan aquest li formula preguntes més completes, entre d'altres. 

 
També hi ha una gran diferència entre l'àmbit escolar i l'àmbit familiar, escola i casa. Mentre a l'escola l'infant comparteix l'espai amb altres iguals i adults, a casa només l'ha de compartir amb el nucli familiar, i aquest tendeix a comprendre més les ambigüitats que no pas l'escola. 
 
No obstant això, qualsevol moment és bo per potenciar la comunicació, encara que l'article fa èmfasi en els moments de vincle amb els infants, que se solen crear quan s'estan cobrint necessitats més elementals, com l'hora del bany o l'hora de menjar, i són perfectes per potenciar la comunicació. 
 
Sigui com sigui, en general hem d'aconseguir que l'infant prengui un paper actiu i participatiu en la comunicació amb ell mateix i amb els altres. 


Pregunta per a l’autor en base al text 

Creus que l'escola és una institució compensatòria per als infants que no tenen aquesta comunicació rica a l'àmbit familiar? O si aquesta comunicació no succeeix a casa no hi ha marge d'actuació des de l'escola? Cal tenir també en compte la ràtio i el temps i mans d'atenció a cada infant, veritat? 


Comentari personal 

M'he sentit molt identificada amb aquest text. Quan vaig començar les pràctiques d'aquest segon curs, vaig estar amb infants de 0 a 1 any, infants que no xerren. Em va costar una barbaritat aprendre a parlar amb ells i elles, comentar coses... Va ser de les coses que més difícils vaig trobar de la carrera: que important és parlar amb els infants i com de difícil se'ns fa a algunes a vegades. A poc a poc vaig anar sentint-me més còmode i confiada com per deixar-me anar, però el cert és que em va costar molt. M'ha agradat molt que l'article abordi la importància de potenciar la comunicació al primer cicle. Penso que és molt rellevant, no només pel desenvolupament primerenc sinó per les estructures comunicatives que això crearà en els infants. M'hauria agradat que l'article profunditzes més en com parlar amb infants que no parlen i que just estan aprenent a entendre els tons de veu, perquè de moment no entenen les paraules. Potser és per la situació personal, però penso que hagués estat bé. Estic segura que com jo hi ha moltes persones que els costa aquest aspecte. 


Paraules clau 

  • Comunicació 

  • Interacció 

  • Vincle 

  • Referents lingüístics 

  • Paciència 

Imatge + Enllaç amb la font de la imatge 

 

Tres, M. P. (2021). Desarrollo de la comunicación del bebé. Mis Primeros Tres - Embarazo, bebés, lactancia, consejos para mamás, maternidad. https://misprimerostres.org/categoria/acompanamiento-responsable-bebes-seis-once-meses/desarrollo-de-la-comunicacion-del-bebe/ 

 

Opcional: enllaç a alguna pàgina interessant que tracta el mateix tema 

 

Ara.Cat. (2020, 11 diciembre). Com aprenen a parlar els infants? Ara.cat. https://criatures.ara.cat/infancia/aprenen-parlar-infants_1_1022495.html 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...