L’art de conversar: Escoltar, parlar i compartir a la rotllana
a) Breu resum de la lectura;
L’article ens parla de la rotllana com a estructura organitzativa a l'aula i de l'art de parlar i conversar en aquest context. Aquesta forma de comunicació permet recollir les veus i les presències dels infants, mestres i familiars en el camí de ser, aprendre i créixer dins d'una comunitat.
El text destaca la importància de la comunicació i el llenguatge, reconeixent que els infants tenen ritmes i necessitats de comunicació diferents. Algunes criatures es poden expressar amb seguretat, mentre que altres poden utilitzar la mirada, el gest o la paraula breu com a mitjans de comunicació i es dóna suport a cada infant en el seu propi temps i ritme. Cada infant pot expressar-se lliurement i nosaltres hem de generar un ambient acollidor on les seves paraules sempre siguin recollides i compartides. També es destaca la importància de la comunicació com a mitjà per afavorir la comunicació, la riquesa i l'estructura del llenguatge.
A més, es mencionen exemples concrets d'interaccions i situacions que es donen a la rotllana, com el cas d'un nen angoixat després d'un incident a l'exterior, o l'arribada d'un nen nou que encara no coneix la llengua del grup. Es ressalta com la rotllana i la conversa permeten abordar aquests temes i generar comprensió i reconeixement mutu.
El text també destaca la importància de l'atenció, la mirada i la sinceritat en la comunicació. Es descriu la rotllana com un espai on la conversa es converteix en un art que es va aprenent de mica en mica, utilitzant la paraula, el gest, el cos i l'expressió per crear intervenció. La rotllana proporciona un espai per aportacions espontànies i fomenta la comunicació i l'aprenentatge en el desenvolupament dels infants.
Finalment, es dóna la importància de valorar cada infant com a ésser únic i digne de respecte, i es destaca com la comunicació i la conversa són actes de creativitat individual que es comparteixen i prenen plena dimensió humana a la rotllana i en la vida quotidiana, contribuint al plaer de viure i créixer en un entorn d'alegria i comunitat.
b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor;
Com fomentar la participació activa i el diàleg entre els diferents membres de la rotllana per crear un ambient d'intercanvi enriquidor?
c) Comentari personal;
M’ha semblat interessant, perquè estic d’acord amb el que diu el text, ja que des de la meva experiència puc dir que la rotllana té molts beneficis per als infants. Per un costat, ajuda als nens més tímids i introvertits a poder expressar-se o fer gestos per comunicar-se o fer aportacions espontànies i, per altre costat, aquestes rotllanes ajuden al desenvolupament de la comunicació i aprendre l’estructura del llenguatge. La mestra pot veure com s’expressen els infants i com aborden certs temes quotidians i fer front a certs conflictes.
Recordo que les rotllanes m’ajudaven molt, perquè podia escoltar el que la gent pensava i com entre tots fèiem com una espècie de pluja d’idees per veure quina solució trobàvem. Personalment, era molt tímida i aquestes rotllanes em feien tenir més confiança i poder expressar el que volia sense tenir por a ser jutjada, ja que tots teníem la nostra opinió i posàvem en comú i ens coneixíem una mica més.
d) Imatge + Enllaç amb la font de la imatge;
https://diarieducacio.cat/la-rotllana-lempoderament-de-lalumnat/
e) Paraules clau:
Rotllana
Emoció
Diàleg
Compartir
Aprenentatge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada