L’AVENTURA DE PENSAR –
MARGA ORS
Aquest article parla sobre l’experiència d’una mestra de tercer de primària
fent una classe de filosofia seguint el programa de Kio i Gus.
Primerament, descriu una mica la classe, explicant que és una classe molt
difícil, ja que els hi costa estar atents o concentrats molt de temps, la
descriu com una classe "moguda". Després explica que per realitzar
aquesta sessió de filosofia necessitarà dues mestres que tindran el càrrec de
crear un clima serè, un espai amb les condicions adients perquè els infants
puguin pensar conjuntament, perquè puguin establir un diàleg filosòfic de
manera col·lectiva, perquè els alumnes aprenguin a pensar gràcies a les
aportacions dels altres alumnes. És important crear aquest ambient perquè els
alumnes puguin crear una comunitat d'aprenentatge on puguin aprendre un dels
altres i l'escolta sigui la clau per aprendre.
Per tant, perquè els infants també puguin ser partícips del seu propi
aprenentatge van crear unes "normes de filosofia" extretes del llibre
Kio i Gus que van ser: aixecar la mà per parlar, parlar de coses interessants,
compartim les nostres idees, ens farem preguntes, raonarem i escoltarem. D'aquesta
manera es fan conscients i s'involucren en la creació d'aquestes normes perquè
així les respectin, ja que han sigut imposades per ells mateixos. Calia
escollir les que es consideressin adequades i explicar per què, d'aquesta
manera fas raonar i reflexionar a la classe. A la següent sessió van fer una
pluja d'idees sobre la portada i així en cada sessió eren sessions curtes i amb
temes a tractar perquè els alumnes no s'angoixin i perdin l'interès. Va sorgir
el tema de la imaginació amb arguments molt interessants que portaven a parlar
sobre altres temes relacionats.
Per finalitzar la sessió van haver d’escollir una de les tres ampolles, que
estaven omplertes amb més o menys aigua, per establir allò que creien que havien
parlat sent la plena que havia parlat molt. Sempre justificant.
La conclusió de la mestra ha sigut molt interessant perquè crear un clima
segur per tots els infants ha fet que se sentin còmodes per poder expressar les
seves idees fins i tot als que els hi costa més parlat, els més insegurs o que
participen poc. La mestra ens explica que aquests infants amb aquest tipus
d'aptituds canvien molt en aquest tipus de sessions i fan aportacions
"brillants".
Durant la meva experiència en l'àmbit de l'educació sempre he volgut deixar
un espai per aquell infant que parlava fluix o li costava més parlar perquè em
sentia identificada perquè jo he sigut una nena molt introvertida. A poc a poc
he anat descobrint que crear un entorn segur i còmode perquè l'infant se senti
"com a casa" se li dona peu a què cada cop vulgui participar més, ja
que totes les inseguretats o pors es queden a un costat i això passa amb totes
les persones. Quan arribes a un nou grup d'amics no t'expressaràs igual que a
casa, però de mica en mica trobaràs un lloc segur que et permeti ser qui
realment ets.
Per altra banda, trobem els infants més moguts i inquiets que serà
important crear aquella curiositat que incita a l'infant a prestar-te l'atenció
suficient per a poder realitzar la sessió i continuar tota creant aquesta màgia
perquè mantingui l'interès i que no s'avorreixi o es desconcentri.
Pregunta: pots mantenir l’interès per aquells infants més
moguts però pels més tranquils com ho faries?
Paraules clau: diàleg, comunitat, filosofia, entorn segur.
Font: https://cinaryuva.blogspot.com/2012/01/cinar-yuva-damla-grubunun-misafiri-var.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada