dissabte, 6 de maig del 2023

Lectura 3C: Junts és més que la suma de tothom

 

Junts és més que la suma de tothom


  1. Resum de la lectura

La lectura tracta de què hem de deixar que els infants facin el seu propi camí perquè són competents i capaços.

A més a més, és important que l'escola ofereixi espais on els infants puguin transitar lliurement,

interactuar directament amb els materials i romandre-hi el temps que els convingui i en cada espai,hi ha una mestra que els acompanya.

Hem de tenir en compte diversos factors:

En primer lloc, hem de fer petits grups de dos, tres o quatre infants perquè interactuïn i pensin junts, així

els alumnes s'obriran més a les relacions i al coneixement.

En segon lloc, els docents hem de preparar espais acollidors, transparents, lluminosos, oberts, funcionals i disponibles

per a les accions dels infants. Amb materials plens de possibilitats per dur a terme accions individuals o amb

altres persones, aprenent gràcies a interacció amb l'entorn i amb altres persones.

Tot seguit, la interacció en grup comporta molts beneficis, com la consciència que no tots tenen el mateix punt

de vista i és vàlid, per tant, poden reconèixer les idees i sentiments d'un mateix i considerar els dels altres.

Per acabar, també és crucial que els docents escoltem i observem com es formen aquestes interaccions i

com es resolen els conflictes que puguin sorgir. Veiem a les criatures des de l'oportunitat de conèixer-les a

partir del que són, des de la seva essència. I mirem de mostrar-nos com a persones que estem en procés

d'aprenentatge al llarg de tota la vida.


  1. Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor;

Al llarg de la lectura m’ha sorgit una pregunta: Segons quins criteris agrupeu als infants de diverses edats

per fer la lectura compartida?


  1. Comentari personal:

D’entrada, aquesta lectura m'ha semblat molt interessant perquè mentre la llegia, ho relacionava amb les

pràctiques que vaig realitzar a primer de carrera, a l'escola Xarau de Cerdanyola. És una escola que treballen

per projectes, i a les tardes, el grup classe es dividia en dos subgrups i per exemple uns nens i nenes feien

ciències i altres arts.El cas és que un dia que vaig anar amb el grup de ciències, i vaig observar que l'aula era molt lluminosa,

oberta i comptava amb diferents racons per experimentar: un era el racó d'investigació, un altre d'experiments

i un altre de llums, entre d’altres. Tot seguit, es feien petits grups de 3/4/5 infants perquè interactuessin i

poguessin obrir-se a les relacions i al coneixement.


Cal destacar que va haver-hi un moment en concret que em vaig posar amb el grup d'infants que estava al

racó dels experiments i amb diferents espècies anàvem provant barreges i apuntaven en el seu bloc de notes

els resultats. Fins que una nena va dir que volia fer neu artificial, així que va agafar un pot de bicarbonat

i el va posar en un platet i el va barrejar amb una mica d'aigua perquè pogués ser més manejable i es convertís

en una massa. En aquell moment va dir 'he fet neu!' i tots els companys van voler imitar-la. Per tant, en aquell

moment vaig veure com van compartir coneixements i idees i es van enriquir uns dels altres.

Seguidament, mentre observava a aquest grup d'infants interactuar, vaig observar que hi havia alguns nens

i nenes que tenien una actitud més de mirar i escoltar, són tal com diu la lectura, 'audiències competents',

ja que preguntaven les curiositats que tenien, aportaven idees i avaluaven els resultats de les experimentacions.


Finalment, m'agradaria destacar que és una lectura enriquidora per entendre millor com afavorir el procés

d'aprenentatge dels infants i la importància de les relacions i interacciones entre ells, a més a més de la rellevància

dels grups petits i com distribuïm als infants.


  1. Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text:

Petit grup, compartir, escoltar, ambients, oportunitats, comunicació, relacions.


  1. Enllaç amb la font de la imatge;

https://www.google.com/search?q=ni%C3%B1os+en+el+aula+en+peque%C3%B1os+grupos&sxsrf=APwXEdex9IiUVaHMyDwYh7zbn1CpPHB9Fw:1682850465448&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjAgsvBstH-AhXCUqQEHXwHCcQQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1745&bih=852&dpr=1.1#imgrc=g0p51UCzXyLkDM&imgdii=EoRwqG-CYYhtJM 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...