Breu resum de la lectura
El text “Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre” tracta sobre la importància que els espais, fet que trobem en els diferents apartats de la lectura: “una escola que mira endins”, “de pati a plaça”, “identitat del lloc i de l’escola”, “la plaça i les famílies”, “una proposta de música a la plaça”, “la plaça, un concepte” i “la plaça com a projecte d’escola”.
Envers els espais; veiem com l’aula, el taller d’expressió, el menjador o el dormitori es pot ambientar amb la finalitat de donar-li un matís personal; però els espais comuns (els accessos, vestíbuls, passadissos, patis), que són espais de i per tothom, tenen el perill de convertir-se els “espais de ningú”, en el sentit que sovint no els personalitzem i això els pot fer ser poc acollidors.
Per poder-nos parlar sobre la importància dels espais, ens posa l’exemple de l’Escola Infantil Municipal Mendebaldea, que se situa a Pamplona; els quals busquen fer de la plaça un espai que comuniqui els valors pedagògics i sigui una forma de presentació del centre. Per fer això, li donen usos polivalents: espai d’acollida de la plaça (un espai que anima a la relació entre els més petits i els grans) i espai-escola infantil (amb l’objectiu de poder compensar allò que faltava a les aules, sorgeix un menjador per a un dels grups del centre i un taller del qual tota l’escola en fa ús, tot aprenent com gestionar aquests espais). També reutilitzen les estructures per donar-hi altres usos (canviant mobiliari, alguns objectes com miralls o bancs, entre d’altres) i tenen cura dels materials, dels teixits, dels colors, ja que cerquen una harmonia en tot el conjunt de la plaça. A part, la plaça també ofereix un espai on es posa música (tant cançons de bressol, com música jazz, etc.).
Aquests canvis obren més l’escola a les famílies, tot tornant-se un lloc de trobada i convidant a relacionar-se, jugar, gaudir de la intimitat, entre d’altres.
Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
Per poder transformar l’espai, l’estructura i els materials del centre, creus que seria interessant plantejar una formació sobre la importància dels espais i com poder transformar les parets, els paviments, el mobiliari i l’ambientació dels centres de forma a buscar el millor benestar dels infants?
Comentari personal
Envers la lectura feta, considero que és cert allò que es menciona al principi del text: que els espais són un reflex d’allò que succeeix a l’interior i els membres qui l’habiten i, per tant, en aquest cas tenen un paper important en l’educació i el benestar dels i les alumnes. És per això que s’han de cuidar i personalitzar perquè els infants s’hi puguin sentir acollits i còmodes; tant pel que fa als espais més personals (com l’aula, el dormitori…), com pels espais comuns (passadissos, patis, vestíbuls, entre d’altres).
Imatge + Enllaç amb la font de la imatge
Font:https://diarieducacio.cat/wp-content/uploads/sites/37/2017/11/Liceo-Europa-photo-Kim-Wendt5.jpg
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Zona acollidora
Espais comuns
Identitat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada