LECTURA 4A
EL TREBALL DE L’AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS
Enllaç
1. Breu resum de la lectura
L'article exposa la manera en què es pot treballar l'autonomia dels infants a partir de les observacions fetes al centre Montessori-Palau.
Es posa molta èmfasi en la individualitat de cada infant i conseqüentment, en les necessitats que han de satisfer-se per aconseguir aquest aprenentatge. Per això és necessari crear un ambient i unes eines que s'adeqüin a l'aprenent. A més, cal destacar que l'adult ha de prendre un rol passiu, deixant que l'infant sigui el protagonista i, proporcionant orientacions, deixant-los actuar.
D'altra banda, a la lectura es destaquen una sèrie d'aspectes relacionats amb el mètode Montessori:
L’experimentació a l’aula: s’ha de disposar d’un ambient adequat i d’uns materials prèviament preparats, que convidin a la manipulació i la pràctica, i conseqüentment, l’extracció de conclusions.
Els materials autocorrectius: Materials que permetin a l’infant entendre l’error com a part del procés de treball i com a motivació per repetir les tasques fins a aconseguir i millorar els resultats obtinguts.
La llibertat i l’autocontrol: Poder experimentar una llibertat respectant certs límits que ajudin a promoure el respecte cap a un mateix, cap a la resta de persones i cap als materials, entenent l’autocontrol com a “capacitat de respectar el treball de la resta de companys i companyes”.
El factor temps: disposar de suficient temps perquè l’infant decideixi en què vol treballar i durant quin període de temps ho vol fer, ja que la concentració anirà variant al llarg del període.
El treball: el plantejament del treball ha d’estar orientat a les capacitats del seu destinatari, permetent que a poc a poc hi hagi un increment progressiu de la dificultat i una interrelació amb altres temàtiques. Així doncs, el material “ha d’estar preparat perquè l’infant tingui oportunitats il·limitades de manipular-lo i no s’avorreixi”.
2. Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l'autor
De quina manera s’ha d’organitzar una aula perquè tots els infants disposin d’aquest espai, temps i materials necessaris?
3. Comentari personal
Tal com s’exposa a la lectura, és molt important que tinguem en compte que els infants, tot i que siguin molt autònoms, encara necessiten el suport dels adults, és a dir, necessiten que algú els prepari un espai adequat que els permeti desenvolupar-se i aprendre de manera autònoma.
És per aquest motiu que la tasca docent impliqui adoptar un rol més aviat observador, ha d’estar correctament planificada i elaborada per tal de proporcionar als infants una bona experiència d’ensenyament-aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada