dimarts, 16 de maig del 2023

Lectura 4B - Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros contextos educativos.

 

Lectura 4B - Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros contextos educativos.



1. Resum de la lectura.


El text introdueix el centre Escriptor Alfonso Grosso ubicat a un barri sevillà amb línies d'educació infantil i primària Situem el curs 1998-1999 amb un grup de vint-i-dos alumnes de cinc anys on s'educava mitjançant centres d'interès escollits, en certa manera, per les famílies a la reunió de pares (el centre d'interès va ser: els pirates). Però, de cop i volta, els infants es van començar a interessar pels insectes de la natura, per tant, el docent va muntar un terrari i una peixera. En arribar el segon trimestre, el docent va veure que el terrari i l'interès per la vida dels animals i insectes era major al del centre d'interès dels pirates. Doncs, en veure que era un tema de gran interès que no apareixia en la programació, va ser el tema escollit per ser abordat al tercer trimestre.


Tanmateix, pel que fa a l'organització i el desenvolupament del treball els docents es van assabentar què volien aprendre dels insectes i altres animals per, finalment, donar-los un llibre. Tot això, tenint en compte el currículum d'educació de l'any en qüestió. Així doncs, després de recollir totes les idees van crear un quadern-guia perquè els infants localitzessin la informació de cada animal, però, ho haurien de fer amb l'ajuda de les famílies i la seva col·laboració. D'aquesta manera, se'ls va indicar quina era la cerca d'informació de l'animal en qüestió de cada infant, les dates d'exposició i una còpia del quadern. L'infant sempre serà el protagonista i estarà al centre del seu aprenentatge. Part d'aquesta activitat era per crear un debat després de cada exposició i, en acabar les exposicions es va entregar un volum a cada infant.


Segons l'anàlisi de l'experiència la durada de les exposicions i les capacitats en el joc (autonomia, responsabilitat, expressió oral i imaginació) van ser d'una gran variabilitat individual. Aquest centre d'interès va tenir una sèrie d'avantatges (rutina i autonomia), però, també desavantatges (cansament, desmotivació). A més, els agents principals que van fer possible l'èxit de la proposta van ser: la implicació dels infants i la coberta de les seves necessitats mitjançant un llibre que funcionava com a motor de l'acció (Solé, 1993); l'egocentrisme infantil gràcies al procés d'identificació de l'animal de cada infant, per tant, major interès pel qual fa; desenvolupament de l'expressió oral, lectura, grafomotricitat, lògica-matemàtica, respectant el ritme de cada infant; i, finalment, la participació de les famílies i el suport al programa. És important l'autocrítica dels autors del text perquè consideren que sempre es pot millorar i és així.

Així doncs, envers la transferenciabilitat i les hipòtesis de generalització, tota proposta és una experiència d’aprenentatge per els infants, però, també pel personal docent. La cualidad única de cada clase escolar supone que toda propuesta precisa ser sometida a prueba, verificada y adaptada por cada profesor en su propia clase (Stehouse, 1991), per tant, com a mestres hem de treballar i elaborar molt qualsevol proposta abans de posar-la en pràctica.


2. Relació entre text i vivència personal.


La meva escolarització des dels tres fins als setze anys ha estat a una escola concertada de monges, però, no recordo treballar mitjançant centres d'interès.


Tanmateix, no recordo gaire l'etapa infantil, tot i això, en tinc breus records i, mirant enrere, penso que hauria estat molt bé treballar mitjançant centres d'interès que potenciïn el desenvolupament dels més petits i petites resolent, acompanyant i donant una resposta a l'alumnat. A més, la participació de la família a l'escola era bastant escassa, només acudien quan s'havien de fer reunions d'inici de curs i una reunió individual al llarg de cada curs. 


Com bé explica la lectura, hauria estat genial que les famílies, com a persones que conviuen amb els seus fills i les seves filles, donessin idees de centre d'interès per a cada trimestre. A més a més, que els pares i les mares donin continuïtat a la llar del que fan a l'escola per millorar i potenciar el desenvolupament de l'infant.


Així doncs, com a breu resum, he trobat a faltar (a la meva escola) els centres d'interès i ser el protagonista del meu aprenentatge, no anar per jugar i omplir fitxes únicament. L'etapa infantil és de les més importants de la vida de les persones i se l'ha de donar el valor que té perquè és immensa.


3. Pregunta per aclarir dubtes.


Les famílies fan reunions i, fins i tot, arriben a escollir el centre d’interès que vulguin pels seus fills, sense tenir en compte, en moltes ocasions la seva necessitat educativa. 


Després, les famílies donaran continuïtat a casa en relació amb el centre d’interès? Creieu que les famílies haurien de donar continuïtat al centre d’interès escollit, a casa, per treballar-ho amb els seus fills i filles?


4. Cinc paraules clau.

  • Centre d’Interès.

  • Rol del docent.

  • Rol de l’ infant.

  • Infant protagonista.

  • Observació sistemàtica.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...