EVIDÈNCIA: El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys
March, D. B. i. (2013). El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys. Guix Infantil, 19–24.
Breu síntesi de la lectura (no més de 500 paraules).
La lectura parla que cada infant és un individu únic i que els adults els hem de brindar l'ambient adequat i les eines necessàries quan ho necessiti, perquè pugui aprendre i desenvolupar-se. La nostra feina com a docents ha de ser la de guiar, acompanyar i orientar als infants en el seu dia a dia.
L'article explica com es treballa l'autonomia a les aules de 3 a 6 anys i ho fan utilitzant les observacions que les guies del centre Montessori-Palau han pogut realitzar a l'aula.
Per una banda, menciona diferents aspectes importants dins d'una aula d'educació infantil:
- Experimentació a l'aula: on cal destacar la importància de fomentar l'autonomia en un ambient adequat i amb uns materials adients que responguin a les seves necessitats. Només mitjançant la manipulació i la practica els infants aprenen, es formen i creixen. Nosaltres observarem i serem el seu model, li facilitarem el gaudí, li ensenyarem a tenir paciència, a fer les coses amb cura, entre altres aspectes.
- Materials autocorrectius: L'apreciació de l'error com a eina fonamental d'aprenentatge és una conducta psicològica que forma part de l'ambient de treball a l'aula i que
cada infant fa seva de bon començament. A més, alliberar a l'infant de les necessitades d'aprovació per la persona adulta li proporciona independència emocional.
- La llibertat i l'autocontrol: els infants han d'escollir, innovar, crear, entre d'altres, però ho han de fer sempre contemplant uns límits i actuant amb respecte. Són les denominades normes de convivència i de respecte que hi ha a les aules, tant amb la resta de persones com amb l'espai i el material.
- El factor temps: moments que l'infant vol dedicar a treballar per poder gaudir del que fa i dels seus resultats. L'adient és realitzar 3 hores de treball seguides per evitar perdre la concentració.
- El treball: ha d'estar orientat a les capacitats dels infants i pensat només per cada un d'ells.
Cal destacar, que sempre busquen la satisfacció de l'infant, ja que, només d'aquesta manera tant guies com les famílies també se sentiran satisfets.
Finalment, l'article detalla algunes experiències quotidianes de la filosofia Montessori.
Relació d’algun aspecte rellevant amb la nostra vida personal/una altre assignatura/pràctiques.
Com bé diu la lectura, nosaltres també aprenem de les criatures i mai pleguem de l'escola sense haver adquirit un nou saber.
Com a mestra d'educació infantil, penso i cada dia s'afirma aquesta creença que nosaltres tenim moltes coses a ensenyar als infants, però que ells tenen moltes més per ensenyar-nos a nosaltres, inclús coses que ni sabíem que necessitàvem.
Formular una pregunta a l’autor.
El material que disposen a l’aula va canviant al llarg del curs? Si és així, cada quant temps aproximadament?
Quines 3-5 paraules clau seleccionaries com a termes importants de l’escrit.
- Experimentació
- Treball
- Error
- Interès
- Observació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada